برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
 
عنوان مقاله: 

مدارس ديوبنديه نظام آموزشي و پيامدهاي اجتماعي فرهنگي

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* گروه ادیان و عرفان، دانشگاه الزهرا
 
چکیده: 
مسلمانان شبه قاره هند از سده هجدهم ميلادي به سبب آغاز دوره استعمار و با توجه به شرايط اجتماعي، فرهنگي و سياسي، در مواجهه با مسائل جديد جامعه، بيشتر بر انجام فعاليت هاي فرهنگي متمرکز شدند. بدين منظور با تأسيس مدارس ديني به سبک جديد، موجب ايجاد تحولي چشمگير در ميان مسلمانان شدند. از مجموعه مدارس اسلامي هند، مدرسه دارالعلوم ديوبند که از نيمه سده نوزدهم ميلادي فعاليت خود را آغاز کرد، ويژگي هاي برجسته اي دارد. بنيانگذاران اين مدرسه در طراحي نظام آموزشي، برنامه درسي، شيوه هاي تدريس، ارائه آموزش به زبان اردو و نيز ساختار اداري و مالي مستقل مدرسه، به مدارس جديد انگليسي نظر داشتند. با اين حال، محتواي آموزشي و کتاب هاي درسي تماماً همان متون کلاسيک اسلامي بود و علما از تدريس دروس جديد و نيز آموزش زبان انگليسي خودداري کردند. مدارس ديوبنديه در طي چند دهه گستره جغرافيايي وسيعي را در هند فراگرفت و شمار زيادي از فارغ التحصيلان آن، به عنوان علماي ديني در عرصه هاي مختلف اجتماعي و سياسي، فعالانه حضور يافتند. از جمله کارکرد هاي اين طبقه اجتماعيِ جديد، تعريف نويني بود که براي هويت فردي و جمعي مسلمانان هند-جامعه اي در حال گذار از سنت به تجدد-ارائه دادند. علماي مدارس ديوبنديه با مراجعه به کتاب و سنت از يک سو با لحاظ شرايط جديد از سوي ديگر، هويت فردي و اجتماعي خويش را باز تعريف کردند و بر رغم پايبندي به سنت، اصلاح و تحول در آن را نيز پذيرفتند.
 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط:  
 
مقالات همایشی مرتبط: 
  • ندارد
 
مقالات بین المللی مرتبط: 
 
ارتباط خیلی زیاد ارتباط زیاد مرتبط ارتباط کمتر
 
ارجاعات: 
  • ثبت نشده است
 
استنادات: 
  • ثبت نشده است
 
+جهت ارجاع به این مقاله کلیک کنید(Cite).
APA : کپی

هوشنگی، ل. (1391). مدارس دیوبندیه نظام آموزشی و پیامدهای اجتماعی فرهنگی. پژوهشنامه تاریخ تمدن اسلامی (مقالات و بررسی ها), 45(2 ), 117-133. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=466693



Vancouver : کپی

هوشنگی لیلا. مدارس دیوبندیه نظام آموزشی و پیامدهای اجتماعی فرهنگی. پژوهشنامه تاریخ تمدن اسلامی (مقالات و بررسی ها). 1391 [cited 2022January29];45(2 ):117-133. Available from: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=466693



IEEE : کپی

هوشنگی، ل.، 1391. مدارس دیوبندیه نظام آموزشی و پیامدهای اجتماعی فرهنگی. پژوهشنامه تاریخ تمدن اسلامی (مقالات و بررسی ها), [online] 45(2 ), pp.117-133. Available: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=466693.



 

 
چکیده انگلیسی بازدید یکساله 170 مباني نظري و تجربي ونداليسم: مروري بر يافته هاي يك تحقيق
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی