3 SID.ir | توزيع جغرافيايي محصولات فرهنگي و نقش آن در مهاجرت جوانان روستايي مطالعه موردي: استان قزوين
برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
عنوان مقاله: 

توزيع جغرافيايي محصولات فرهنگي و نقش آن در مهاجرت جوانان روستايي مطالعه موردي: استان قزوين

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* گروه جغرافیا دانشگاه تربیت مدرس
 
چکیده: 

در سالهاي اخير شاخصهاي خدماتي و فرهنگي استان قزوين اعم از مناطق شهري و روستايي، از رشد قابل توجهي برخوردار شده، به طوري كه اين رشد در فاصله زماني سالهاي 1365 تا 1377 از گستردگي بيشتري برخوردار شده است. همچنين اين دوره شاهد حضور وسيع امكانات زيربنايي و به خصوص پوشش برق سراسري در كليه مناطق روستايي بالاي بيست خانوار و در راستاي آن، حضور گسترده كالاهاي فرهنگي اعم از راديو، تلويزيون، ويدئو، مطبوعات، كتاب، … در مناطق روستايي استان است. همچنين ارائه ساير خدمات زيربنايي از جمله راههاي روستايي مناسب، امكان استفاده جمعيت روستايي از تأسيسات و امكانات فرهنگي در مناطق شهري را فراهم آورده است. بدين ترتيب دوره ده سال اخير را ميتوان دوره خروج مراكز روستايي استان از انزواي اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي يا دوره گذار تلقي نمود. معذالك عليرغم گسترش خدمات زيربنايي طي اين دوره، بيش از 60 درصد روستاهاي استان از نرخ رشد منفي برخوردار بوده و جمعيت روستايي از 60 درصد به كمتر از 40 درصد رسيده است. اگر چه در شكل گيري مهاجرت روستاييان عوامل متعدد اقتصادي و اجتماعي مؤثرند، لكن به نظر ميرسد كه توزيع جغرافيايي محصولات فرهنگي در مناطق روستايي در ايجاد انگيزه براي مهاجرت و به ويژه در ميان جوانان روستايي تاثيرگذار بوده است. يافته هاي تحقيق نشان ميدهد كه بين استفاده از انواع محصولات فرهنگي و مهاجرت جوانان روستايي، رابطه معناداري وجود دارد؛ به طوري كه كالاهاي فرهنگي الكترونيكي داراي بيشترين تأثير و كالاهاي فرهنگي مكتوب از كمترين اثر در مهاجرت برخوردار بوده اند.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
ارجاعات: 
  • ندارد
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

  چکیده انگلیسی بازدید یکساله 146
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی