برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
تابستان 1382 , دوره  46 , شماره  80 ; از صفحه 69 تا صفحه 72 .
 
عنوان مقاله: 

تغيير رنگ پوست ناشي از مصرف كلوفازمين به عنوان نشانه اي از نحوه استفاده آن در رژيم چند دارو درماني

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
 
چکیده: 

كلوفازمين كه در درمان جذام پرباسيل يكي از اجزا درمان چند دارويي است، در تعداد قابل توجهي از بيماران سبب تغيير رنگ پوست مي شود. اين عارضه يكي از دلايل عدم تمايل افراد مبتلا به جذام به مصرف رژيم چند دارويي است. در يك مطالعه مقطعي با هدف استفاده از اين عارضه مشكل ساز به عنوان نشانگري از نحوه مصرف دارو، از آبان ماه 1378 تا آذرماه 1380، 55 بيمار مبتلا به جذام پرباسيل كه كانديداي رژيم چند دارويي بودند قبل از درمان و در طي درمان ماهانه توسط مطالعه كننده معاينه و ارزيابي باليني از نظر بروز تغيير رنگ پوست، در پرونده بيماران ثبت گرديد. در طي دو سال، 35 مرد و 20 زن حداقل 5 ماه و حداكثر 24 ماه پيگيري شدند كه در طي اين مدت بيماران حداقل چهار دوره و حداكثر دوازده دوره يك ماهه درمان شدند. تغيير رنگ پوستي در 31 مورد (23/56%) ديده شد كه اين تغيير رنگ در كساني كه مدت طولاني تري درمان شده بودند به طور قابل ملاحظه اي شايع تر بود (P=0.001) و همين طور در مقايسه كساني كه درمان را منظم تر دريافت نموده بودند با گروهي كه تعداد ماههاي بيشتري غيبت درماني داشتند تغيير رنگ ژوستي در گروه اول شايع تر بود (P=0.0001) بر اساس اين مطالعه تغيير پوستي ناشي از كلوفازمين با مدت مصرف دارو و تداوم مصرف دارو ارتباط داشت و از اين عارضه ميتوان به عنوان نشانه اي از مصرف منظم و صحيح درمان استفاده نمود.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
-
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط:  
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 
ارتباط خیلی زیاد ارتباط زیاد مرتبط ارتباط کمتر
 
ارجاعات: 
  • ثبت نشده است
 
استنادات: 
  • ثبت نشده است
 
+جهت ارجاع به این مقاله کلیک کنید(Cite).
APA : کپی

مشایخی قویونلو، و.، و جاویدی، ز.، و ملکی، م. (1382). تغییر رنگ پوست ناشی از مصرف کلوفازمین به عنوان نشانه ای از نحوه استفاده آن در رژیم چند دارو درمانی. مجله دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد, 46(80), 69-72. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=4593



Vancouver : کپی

مشایخی قویونلو وحید، جاویدی زری، ملکی مسعود. تغییر رنگ پوست ناشی از مصرف کلوفازمین به عنوان نشانه ای از نحوه استفاده آن در رژیم چند دارو درمانی. مجله دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد. 1382 [cited 2021July26];46(80):69-72. Available from: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=4593



IEEE : کپی

مشایخی قویونلو، و.، جاویدی، ز.، ملکی، م.، 1382. تغییر رنگ پوست ناشی از مصرف کلوفازمین به عنوان نشانه ای از نحوه استفاده آن در رژیم چند دارو درمانی. مجله دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد, [online] 46(80), pp.69-72. Available: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=4593.



 

 
چکیده انگلیسی بازدید یکساله 178 مباني نظري و تجربي ونداليسم: مروري بر يافته هاي يك تحقيق
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی