4 SID.ir | تحليلي بر جايگاه و موقعيت زن در منظومه هاي غنايي، تعليمي و عرفاني
برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

 
عنوان مقاله: 

تحليلي بر جايگاه و موقعيت زن در منظومه هاي غنايي، تعليمي و عرفاني

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* دانشگاه پیام نور مرکز اصفهان
 
چکیده: 

آثار ادبي و به ويژه منظومه هايي ادبي آيينه تمام نماي فرهنگ ملتهاست. با مطالعه منظومه هاي شاخص ادبي در زبان فارسي يعني منظومه هاي غنايي، تعليمي و عرفاني به جاي مانده از قرن چهارم تا اواسط قرن هفتم به اين نتيجه كلي دست مي يابيم كه در ميان منظومه هاي غنايي مورد نظر خسرو و شيرين نظامي از بهترين و مطلوبترين موقعيت براي رشد و پرورش شخصيت زنان در تمامي ابعاد برخوردار است. در نقطه مقابل خسرو و شيرين، ليلي و مجنون و ورقه و گلشاه قرار دارد كه مردسالاري و تعصبات جاهلانه، سرنوشت تمامي زنان و دختران آن را تحت تاثير قرار مي دهد و دختران پاك و شوريده حال را به گرداب ناكامي و مرگي اندوهبار مي كشاند. در ميان منظومه هاي تعليمي و عرفاني نيز، زنان منظومه هاي عرفاني عطار از برترين موقعيت برخوردارند به طوري كه در بسياري از موارد از مردان راه حق هم گوي سبقت مي ربايند و بر آنان برتري مي يابند. در مرتبه بعد زنان بوستان سعدي قراردارند كه وجودشان تحت قيموميت و حاكميت بلامنازع مردان به رسميت شناخته مي شود. بدين ترتيب درنازلترين و پايين ترين مراتب، زنان حديقه سنايي جاي مي گيرند كه دراكثر موارد ركيك ترين دشنام ها و اهانتها در موردشان به كار گرفته مي شود و شأن انساني آنها به وقيحانه ترين وجهي شكسته مي شود.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
-
 
ارجاعات: 
  • ندارد
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

  بازدید یکساله 244
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی