4 SID.ir | ارايه روش كنترل و پيش بيني گود افتادگي در آسفالت روسازي در مناطق گرمسير ايران

مشخصات مقاله

 
عنوان مقاله: 

ارايه روش كنترل و پيش بيني گود افتادگي در آسفالت روسازي در مناطق گرمسير ايران

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
 
چکیده: 
گود افتادگي در مسير عبور چرخهاي وسايل نقليه سنگين يكي از رايج‌ترين خرابي‌هاي روسازي‌هاي انعطاف پذير در مناطق گرمسير ايران است. اين نوع خرابي ممكن است به علت عدم تراكم كافي و يا عدم مقاومت باربري كافي خاك بستر و يا هر يك از لايه هاي روسازي اتفاق بيافتد بسياري از محققين در تكنولوژي آسفالت معتقدند در صورتي‌كه مقاومت و تراكم لايه هاي روسازي و خاك بستر آن كافي باشد اين پديده به علت تغيير شكل دائم لايه رويه آسفالتي روسازي اتفاق مي افتد و بنابراين بدليل ضعف در روش طرح مخلوط بتن آسفالتي است. دراين مقاله با فرض آنكه مقاومت و تراكم لايه هاي روسازي و خاك بستر آن كافي باشد روند ايجاد تغيير شكل دائم در لايه رويه آسفالتي در مناطق گرمسير بررسي شده و يك روش جامع براي ارزيابي كمي وكيفي عملكرد مخلوط بتن آسفالتي جهت كنترل ميزان تغيير شكل دائم و در نتيجه گود افتادگي در لايه رويه آسفالتي روسازيهاي انعطاف پذير ارائه شده است. براي اين منظور نويسندگان اين مقاله با طراحي و ساخت دستگاهي كه قادر به بارگذاري ديناميكي آسفالت به صورت عبوري باشد شرايط بارگذاري واقعي و دمايي ويژه آسفالت در مناطق گرمسير ايران را در آزمايشگاه شبيه سازي نموده و روند تغيير شكل دائم و تدريجي رويه آسفالتي را مدل‌سازي نموده اند. نتايج آزمايشهاي ارايه شده در اين مقاله نشان ميدهد كه حداكثر مقدار گود افتادگي در لايه رويه آسفالتي روسازي راه ها در مناطق گرمسير به مقدار زيادي بستگي به دانه بند مصالح سنگي، اندازه درشت ترين دانه، درجه نفوذ قير و همچنين دماي آسفالت در هنگام بارگذاري دارد. در ضمن تاثير دانه بندي و اندازه درشت ترين دانه مصالح سنگي بر حداكثر مقدار گودافتادگي در آسفالت در درجه حرارت بالاي آسفالت مشهودتر است. با استفاده از اين روش تحليلي اين امكان وجود دارد كه مهندسين طراح روسازي با كنترل ضخامت لايه رويه آسفالتي و تغيير در مشخصات فني مخلوطهاي بتن آسفالتي در آزمايشگاه مقدار گود افتادگي در لايه رويه آسفالتي جاده ها را به نحو مقتضي كنترل نمايد.
 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
-
 
ارجاعات: 
  • ندارد
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

  بازدید یکساله 294
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی