نسخه جدید سایت SID.ir

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
دي 1397 , دوره  1 , شماره  4 ; از صفحه 0 تا صفحه 0 .
 
عنوان مقاله: 

بررسي کاربرد رنگ بر افزايش خلاقيت کودکان کم توان ذهني

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* دانشگاه آزاد هرند، اصفهان، ایران
 
چکیده: 
کودکان کم توان ذهني به لحاظ جسمي، فکري، عاطفي و رفتاري با ساير انسان ها متفاوت هستند، بر همين اساس براي شکوفايي استعدادهايشان نيازمند محيط هاي ويژه اي مي باشند. از اين حيث، مطالعات بسياري در رابطه با کودکان کم توان ذهني و به تبع آن محيط ها، که بيشترين اثر و نقش را بر اين کودکان به عهده دارند، انجام شده است. معماري فضا با آگاهي از روانشناسي محيطي، فضايي را پديد مي آورد که کودک در آن با توجه به خصوصيات اخلاقي و رفتاري و همچنين ضعف هاي ارتباطي مي تواند، رواني بدون استرس و دور از تنش را با يادگيري بالا سپري کند. رنگ به عنوان اساسي ترين جلوه فضاهاي آموزشي و پرورشي مي تواند در کارايي دروني کودکان کم توان ذهني مؤثر باشد. وجود رنگ مطلوب در فضاهاي مورد استفاده تأثير مثبتي در افراد داشته و موجب پيشرفت زندگي اجتماعي و نشاط آنان مي گردد. رنگ هاي مختلف تأثيرات متفاوتي بر افراد مي گذارند و مي توانند سبب ايجاد هيجان و يا آرامش و در اين کودکان، سبب رغبت و حس علاقه مندي به محيط و در نتيجه خلاقيت گردند. از اين رو بر آن شد تا به بررسي و ارزيابي تأثير رنگ در فضاهاي مخصوص کودکان کم توان ذهني پرداخته شود، چرا که رنگ به عنوان عنصري تفکيک ناپذير از طبيعت معماري تأثيري فراوان بر روحيه و رفتارکاربران فضا دارد و حالات رواني و عاطفي آنان را شديداً تحت تأثير قرار مي دهد. روش تحقيق کيفي مي باشد و اطلاعات تحقيقي از طريق بررسي مدارک و شواهد، منابع و اسناد کتابخانه اي، اطلاعات شبکه هاي اينترنتي و مصاحبه با والدين و کودکان گردآوري شده است. در اين پژوهش توانايي رنگ ها و تأثير آن بر فضاي مورد استفاده اين کودکان و همچنين تأثيرات آن بر تفکر و خلاقيت آنان مورد بررسي قرار داده شده است. بدين صورت که استفاده از رنگ آميزي متناسب با ويژگي هاي روان شناختي آنان، نگرش و ديدگاه مثبتي به فضا داشتند. نتيجه حاصل از اين پژوهش بيانگر اين است که فضاهاي آموزشي و توان بخشي براي کودکان معلول ذهني بايد داراي پتانسيل هاي لازم برپايه شناخت ويژگي هاي روحي رواني و رشد آن ها بوده و از فضاهاي متنوعي برخوردار باشد و استفاده از عناصر رنگ ها و شکلهاي متنوع وگوناگون درطراحي فضاهاي داخلي و خارجي براي به چالش کشيدن ذهن کودک معلول ذهني بيش ازيک کودک نرمال ضرورت دارد. نتايج حاصل از تحقيق منجر به ارايه راه حل هاي بصري در طراحي رنگ براي فضاهاي کودکانه با کارکرد متفاوت در جهت رشد بهتر ذهني، جسمي و روحي اين دسته از کودکان شده است.
 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط:  
 
مقالات همایشی مرتبط: 
  • ندارد
 
طرح های مرتبط: 
 
مقالات بین المللی مرتبط: 
  • No item.
 
ارتباط خیلی زیاد ارتباط زیاد مرتبط ارتباط کمتر
 
ارجاعات: 
  • ثبت نشده است
 
استنادات: 
  • ثبت نشده است
 
+جهت ارجاع به این مقاله کلیک کنید(Cite).
APA : کپی

شهبازی، آ.، و طباییان، س. (1397). بررسی کاربرد رنگ بر افزایش خلاقیت کودکان کم توان ذهنی. معماری شناسی, 1(4 ), 0-0. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=358303



Vancouver : کپی

شهبازی آرزو، طباییان سیده مرضیه. بررسی کاربرد رنگ بر افزایش خلاقیت کودکان کم توان ذهنی. معماری شناسی. 1397 [cited 2022June25];1(4 ):0-0. Available from: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=358303



IEEE : کپی

شهبازی، آ.، طباییان، س.، 1397. بررسی کاربرد رنگ بر افزایش خلاقیت کودکان کم توان ذهنی. معماری شناسی, [online] 1(4 ), pp.0-0. Available: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=358303.



 

 
بازدید یکساله 747 مباني نظري و تجربي ونداليسم: مروري بر يافته هاي يك تحقيق
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی