4 SID.ir | ويژگي هاي روان سنجي مقياس اشتياق تحصيلي دانش آموزان
برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
عنوان مقاله: 

ويژگي هاي روان سنجي مقياس اشتياق تحصيلي دانش آموزان

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* گروه روان شناسی، دانشگاه لرستان، خرم آباد، ایران
 
چکیده: 

هدف پژوهش حاضر، بررسي ويژگي هاي روان سنجي مقياس اشتياق تحصيلي شافلي و همکاران (2002) بود. اين مقياس شامل 17 سوال است که سه مولفه نيرومندي، جذب و وقف آزمودني ها را مي سنجد. آزمودني هاي پژوهش 385 نفر از دانش آموزان دوره اول متوسطه شهر خرم آباد در سال تحصيلي 95-1394 (186 پسر و 199 دختر) بودند که با روش نمونه گيري طبقه اي نسبي بر حسب جنسيت و ناحيه انتخاب شدند. ابزار مورد استفاده در اين پژوهش مقياس اشتياق تحصيلي شافلي و همکاران (2002) بود. براي بررسي روايي پرسشنامه از روش تحليل عاملي تاييدي به روش مولفه هاي اصلي و براي بررسي ميزان پايايي پرسشنامه از ضريب آلفاي کرونباخ استفاده شد. نتايج تحليل عاملي نشان داد که با چرخش عامل ها با روش اوبليمين، سه عامل تاييد مي شود. همچنين نتايج تحليل موازي براي شناسايي دقيق عامل ها انجام گرفت که نتايج اين تحليل نيز اين سه عامل را مورد تاييد قرار داد. بنابراين، تعداد اين عامل هاي بدست آمده و نيز سوالاتي که با اين عامل ها بار عاملي بالايي داشتند تا حد زيادي با يافته هاي مولفين اين پرسشنامه همخوان بود. همچنين مشخص شد که کل پرسشنامه و عامل هاي آن از ضريب پايايي بالايي برخوردار بودند.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
ارجاعات: 
  • ندارد
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

  چکیده انگلیسی بازدید یکساله 132
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی