5 SID.ir | جايگاه وجود شناختي و معرفت شناختي عقل فعال در فلسفة مشا
برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

 
عنوان مقاله: 

جايگاه وجود شناختي و معرفت شناختي عقل فعال در فلسفة مشا

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
 
چکیده: 

عقل فعال به عنوان مرتبه‌اي از نفس انسان براي اولين بار در آثار ارسطو مطرح شد. عقل در بين شارحان مشائي ارسطو، مانند: كندي و ابن رشد و توماس آكويناس، همان جايگاه ارسطويي را داشت. اسكندر افروديسي از آن به عنوان موجود مجرد تام، مستقل از انسان (محرك نامتحرك ارسطويي) نام برد. برجسته ترين نظرية مشايي در مورد عقل فعال در فلسفه ابن سينا و فارابي به عنوان آخرين عقل از سلسله عقول طوليه، ممكن الوجود، مجرد تام و مستقل از انسان ارائه شد.

عقل فعال سينوي كار كردي كانوني و گسترده در وجودشناسي مشايي دارد. اين عقل به عنوان حلقة ارتباط بين مجردات (عقول طوليه) و ماديات، مبدا صدور كثرات جهان مادي و كدخداي عالم تحت القمر است. ايجاد هيولي، عناصر اربعه، مركبات و نفوس ( غير فلكي) وابسته به افاضه صور وجودي از عقل فعال با معاونت حركات و اوضاع فلكي مي‌باشد.

عقل فعال سينوي در حيطه معرفت شناسي نيز جايگاهي برجسته دارد. معرفت انساني ( ادراك حصولي) در تمام مراتب خود وابسته به افاضه صور كلي و معقولات توسط اين عقل بر نفس ناطقه و خروج آن از قوه به فعليت است. علم واجب الوجود به جزئيات متغير نيز با كمك عقل فعال صورت مي‌گيرد.

بدين ترتيب عقل فعال در تمام مراتب وجودي و معرفتي مشايي در حيطة ماديات، نقشي عالي و كاركردي گسترده دارد و از اركان فلسفه مشايي به حساب مي‌آيد.

 

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
ارجاعات: 
  • ندارد
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

  بازدید یکساله 154
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی