برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
 
عنوان مقاله: 

تبيين تعادل فضايي و تحليل پراكنش نماگرهاي آموزشي (مطالعه موردي: مناطق شهري اصفهان)

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
*
 
چکیده: 

آموزش و سواد، دو مقوله اساسي در توسعه فرهنگي و زمينه ساز دستيابي به توسعه پايدار انساني به شمار مي رود. سواد و آموزش بالاتر، زمينه دستيابي به شغل بهتر، شرايط بهتر زندگي و انساني تر كردن زندگي را فراهم مي سازد. و اجتماعي معقول تر و فضايي متعادل تر را به ارمغان مي آورد. توزيع بهتر مراكز عملكردي و شاخص هاي آموزشي زمينه دستيابي به سلامت، اسايش و زيبايي شهري (كه مقدمات توسعه پايدار شهري هستند) را فراهم مي آورد. نابساماني در توزيع مناسب شاخصهاي آموزشي و فقدان يك منطقه بندي مناسب در توزيع اين امكانات، باعث دوري سكونتگاهها از عدالت اجتماعي خواهد شد. در اين پژوهش ضمن به تصوير كشيدن عدم تعادل در توزيع فضايي شاخصهاي آموزشي شهر اصفهان (نظير: جمعيت لازم التعليم، در حال تحصيل و فارغ التحصيل، ميزان باسوادي و ...)، راهكارهاي دستيابي به وضع مطلوب و توزيع بهينه شاخصها و زمينه هاي مناسب محروميت زدايي را مورد بحث و بررسي قرار خواهيم داد. در اين مقاله از روش هاي تحقيق پيمايشي و تحليلي و استقرايي، بهره جسته ايم. هدف كلي نماياندن عدم تعادل در توزيع خدمات و امكانات و هدف ويژه، ارائه راهكارهاي مناسب براي دستيابي به وضع مطلوب است. جامعه آماري اين تحقيق شهر اصفهان و واحد آماري آن را «مناطق ده گانه شهر اصفهان» تشكيل مي دهد.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط:  
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 
ارتباط خیلی زیاد ارتباط زیاد مرتبط ارتباط کمتر
 
ارجاعات: 
 
استنادات: 
 
+جهت ارجاع به این مقاله کلیک کنید(Cite).
APA : کپی

نسترن، م. (1382). تبیین تعادل فضایی و تحلیل پراکنش نماگرهای آموزشی (مطالعه موردی: مناطق شهری اصفهان). مجله پژوهشی علوم انسانی دانشگاه اصفهان, 15(2-1 (ویژه نامه جغرافیا)), 39-58. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=3253



Vancouver : کپی

نسترن مهین. تبیین تعادل فضایی و تحلیل پراکنش نماگرهای آموزشی (مطالعه موردی: مناطق شهری اصفهان). مجله پژوهشی علوم انسانی دانشگاه اصفهان. 1382 [cited 2021September18];15(2-1 (ویژه نامه جغرافیا)):39-58. Available from: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=3253



IEEE : کپی

نسترن، م.، 1382. تبیین تعادل فضایی و تحلیل پراکنش نماگرهای آموزشی (مطالعه موردی: مناطق شهری اصفهان). مجله پژوهشی علوم انسانی دانشگاه اصفهان, [online] 15(2-1 (ویژه نامه جغرافیا)), pp.39-58. Available: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=3253.



 

 
بازدید یکساله 150 مباني نظري و تجربي ونداليسم: مروري بر يافته هاي يك تحقيق
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی