4 SID.ir | مقايسه کيفيت خدمات آزمايشگاه باليني برون سپاري شده و برون سپاري نشده در بيمارستان هاي آموزشي اهواز در سال 1395

مشخصات مقاله

 
عنوان مقاله: 

مقايسه کيفيت خدمات آزمايشگاه باليني برون سپاري شده و برون سپاري نشده در بيمارستان هاي آموزشي اهواز در سال 1395

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکي جندي شاپور اهواز، اهواز، ايران
 
چکیده: 

مقدمه: برون سپاري خدمات بيمارستاني يک راهبرد کليدي در راستاي بهبود کيفيت خدمات است. هدف اين مطالعه تعيين کيفيت خدمات آزمايشگاه باليني برون سپاري شده و برون سپاري نشده در بيمارستان هاي آموزشي اهواز است.
روش پژوهش: اين پژوهش يک مطالعه مقطعي است. در اين مطالعه، 643 بيمار مراجعه کننده به آزمايشگاه هاي بيمارستان هاي آموزشي شهر اهواز به طور تصادفي انتخاب شدند. ابزار جمع آوري داده ها، پرسشنامه ي سروکوال بود. اين ابزار شامل 22 سوال و 5 بعد کيفيت شامل ابعاد عوامل فيزيکي، قابليت اعتماد، پاسخ گويي، تضمين، همدلي بود
.
يافته ها: کيفيت کلي خدمات آزمايشگاه هاي برون سپاري شده به طور معني داري بالاتر از آزمايشگاه هاي برون سپاري نشده بود (P=0.001).
ميانگين زمان انتظار و زمان نمونه گيري از بيمار در بيمارستان هاي مورد مطالعه به ترتيب 37.29±28.08 و 4.48±1.6 دقيقه بود. ميانگين زمان انتظار در آزمايشگاه باليني برون سپاري شده به طور معني داري کمتر از زمان انتظار در آزمايشگاه برون سپاري نشده بود (P=0.001).
نتيجه گيري: نتايج نشان داد که راهبرد برون سپاري همبستگي مثبتي با کيفيت خدمات آزمايشگاهي داشت. هم چنين، در آزمايشگاه هاي برون سپاري شده زمان انتظار براي دريافت خدمات به طور معني داري کمتر از آزمايشگاه هاي برون سپاري نشده بود
.

 
كلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
ارجاعات: 
  • ندارد
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

  چکیده انگلیسی بازدید یکساله 176
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی