برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
 
عنوان مقاله: 

بررسي شکاف کيفيت خدمات از ديدگاه بيماران بستري در بيمارستان هاي دانشگاه آزاد اسلامي واحد علوم پزشکي تهران

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* واحد علوم پزشکی تهران، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
 
چکیده: 

مقدمه: توسعه روزافزون کيفيت گرايي و مشتري محوري در خدمات بهداشتي، از طريق بازخورد مداوم انتظارات بيماران و بهبود مستمر نحوه ارائه خدمات ميسر مي شود. ارزيابي کيفيت خدمات بيمارستاني از ديدگاه بيمار يک شاخص و راهنماي عيني ارزشمند در اختيار مديران و برنامه ريزان امر مراقبت و درمان قرار مي دهد.
روش پژوهش: اين پژوهش، توصيفي- همبستگي بر روي 405 نفر از بيماران بستري در سه بيمارستان وابسته به دانشگاه آزاد اسلامي واحد علوم پزشکي تهران که به روش نمونه گيري در دسترس انتخاب شده بودند، انجام شد. ابزار گردآوري اطلاعات پرسش نامه اي مشتمل بر دو بخش مشخصات دموگرافيک و سوالات سنجش کيفيت خدمات (سروکوال) بود
.
يافته ها: بيشترين ميانگين کيفيت خدمات بيمارستاني در قسمت ادراکات، مربوط به بعد اطمينان با ميانگين 17.5 و کمترين درصد مربوط به بعد ملموس بودن با ميانگين 12.84 بود. بيشترين ميانگين کيفيت خدمات بيمارستاني در قسمت انتظارات، مربوط به بعد همدلي با ميانگين 21.12 و کمترين درصد مربوط به بعد ملموس
بودن با ميانگين 17.23 بود. شکاف بين ادراکات و انتظارات بيماران در بيمارستان هاي وابسته به دانشگاه آزاد اسلامي واحد علوم پزشکي تهران برابر با -19.19 واحد بود. کمترين شکاف با -2.52 واحد مربوط به بعد تضمين خدمات و بيشترين شکاف با -4.6 واحد مربوط به بعد انتظار همدلي بود.
نتيجه گيري: براي ارتقاي کيفيت خدمات بهداشتي درماني برقراري توازن بين انتظارات بيماران و ارائه دهندگان اين خدمات ضروري است. کنترل مناسب کيفيت راهي براي کاستن از شکاف کيفيت مي باشد.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط:  
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 
ارتباط خیلی زیاد ارتباط زیاد مرتبط ارتباط کمتر
 
ارجاعات: 
  • ثبت نشده است
 
استنادات: 
 
+جهت ارجاع به این مقاله کلیک کنید(Cite).
APA : کپی

ادهمی مقدم، ف.، و صاحب الزمانی، م.، و روح افزا، م. (1396). بررسی شکاف کیفیت خدمات از دیدگاه بیماران بستری در بیمارستان های دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم پزشکی تهران. مدیریت بهداشت و درمان (نظام سلامت), 8(2 (پیاپی 24)), 19-29. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=300893



Vancouver : کپی

ادهمی مقدم فرهاد، صاحب الزمانی محمد، روح افزا معصومه. بررسی شکاف کیفیت خدمات از دیدگاه بیماران بستری در بیمارستان های دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم پزشکی تهران. مدیریت بهداشت و درمان (نظام سلامت). 1396 [cited 2021July26];8(2 (پیاپی 24)):19-29. Available from: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=300893



IEEE : کپی

ادهمی مقدم، ف.، صاحب الزمانی، م.، روح افزا، م.، 1396. بررسی شکاف کیفیت خدمات از دیدگاه بیماران بستری در بیمارستان های دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم پزشکی تهران. مدیریت بهداشت و درمان (نظام سلامت), [online] 8(2 (پیاپی 24)), pp.19-29. Available: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=300893.



 

 
چکیده انگلیسی بازدید یکساله 178 مباني نظري و تجربي ونداليسم: مروري بر يافته هاي يك تحقيق
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی