در اين مطالعه، برهم کنش يک چرخ محرک با ناهمواري هاي صلب با در نظر گرفتن پارامترهاي سرعت پيشروي، بار روي چرخ، لغزش چرخ، و شکل هندسي مانع و ارتفاع آن بررسي گرديد. نيروي وارده بر چرخ در قالب دو مولفه افقي و عمودي با استفاده از يک آزمونگر تک چرخ و در محيط انباره خاک در گروه مکانيک بييوسيستم دانشگاه اروميه اندازه گيري و ثبت شده است. نتايج حاکي از آن بود که موانع با هندسه مختلف و با عرض و ارتفاع يکسان، از نظر ايجاد نيروي وارده بر چرخ با يکديگر متفاوت بوده و به ترتيب موانع مثلثي با ميانگين نيروي 5.3 کيلونيوتن، قوسي با ميانگين نيروي 5.5 کيلونيوتن و ذوزنقه اي با ميانگين نيروي 5.6 کيلونيوتن کمترين تا بيشترين نيرو را دريافت نموده اند. آزمونها در قالب يک آزمايش فاکتوريل نشان داد اثر سرعت پيشروي تنها بر مولفه عمودي نيروي وارده بر چرخ معني دار بوده است اما افزايش ارتفاع مانع و همچنين افزايش بار عمودي به صورت معني داري منجر به افزايش مولفه هاي افقي و عمودي نيرو گرديده است. مقايسه دو حالت با وجود لغزش و بدون آن نشان داد که چرخ محرک داراي لغزش مثبت، نيروي افقي و عمودي بيشتري را نسبت به چرخ فاقد لغزش با شرايط مشابه دريافت مي کند.