برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
تابستان 1391 , دوره  3 , شماره  10 ; از صفحه 61 تا صفحه 79 .
 
عنوان مقاله: 

اندازه گيري رقابت پذيري بنگاه هاي اقتصادي

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* گروه مدیریت، دانشکده اقتصاد و علوم اداری، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
 
چکیده: 
در اين پژوهش مدلي جهت اندازه گيري توان رقابت پذيري بنگاه ها ارائه شده است. براي اين منظور مدل رقابتي پورتر با استفاده از فنون فرآيند تحليل شبکه و منطق فازي توسعه داده شد. نيروهاي پنج-گانه مدل ساختار صنعت پورتر که شامل تهديد تازه واردها، قدرت چانه زني خريداران، قدرت چانه زني تامين کننده گان، شدت رقابت بين بنگاه ها و تهديد کالاهاي جايگزين هستند، به عنوان نيروهاي اصلي رقابتي در نظر گرفته شده است. براي اندازه گيري هر يک از اين عوامل، متغيرهايي در نظر گرفته شد و با استفاده از نظرات کارشناسان صنعت نوشيدني ها و مديران ارشد يک شرکت توليد نوشابه هاي گازدار، اهميت اين نيروها و عوامل آن ها در صنعت نوشيدني هاي گازدار تعيين شد. مهمترين عامل تاثيرگذار بر شدت رقابت در بازار نوشيدني هاي گازدار، قيمت کالاهاي جانشين مشخص شد. در نهايت، با توجه به وضعيت شرکت مورد مطالعه، امتياز رقابت پذيري آن تعيين گرديد.
 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
-
 
ارجاعات: 
  • ندارد
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

  چکیده انگلیسی بازدید یکساله 189
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی