مشخصات مقاله عنوان نشریه: فلسفه اطلاعات شماره: بهار و تابستان 1395 , دوره 44 , شماره 1 ; از صفحه 51 تا صفحه 71 . عنوان مقاله: پديدارشناسي، نقد شکاکيت و ضرورت هستي شناسي وحدت گرا نویسندگان: زالي مصطفي*, طالب زاده سيدحميد آدرس: * دانشگاه تهران چکیده: هگل ناشناختني ماندن شيء في نفسه را در فلسفه کانت معادل با شکاکيت دانسته و علت آن را در روش نقادي جستجو مي کند. چرا که از نظر او سنجش امکان معرفت پيش از مواجهه با متعلقات معرفت به معناي از پيش مفروض گرفتن سوبژکتيويسم است. در اين مقاله نخست نشان داده مي شود که هگل چگونه با نگارش پديدارشناسي اولا اصل پروژه نقادي را به رسميت شناخته و ثانيا بديلي در برابر روش نقادي کانتي ارائه مي دهد که گرفتار معضل از پيش مفروض گرفتن سوبژکتيويسم و در نتيجه شکاکيت نباشد. سپس با نظر به تفاسير مختلفي از پديدارشناسي که آن را به عنوان برهاني عليه شکاکيت قلمداد کرده اند، ثابت مي شود که نتيجه پديدارشناسي نه اثبات کفايت مفاهيم ذهني براي اطلاق بر شيء في نفسه که ضرورت وجود ايده مطلق براي امکان معرفت است، چرا که از يقين بي واسطه آگاهي نمي توان حقيقت جهان خارج را استنتاج کرد و وحدت هستي و معرفت تنها ذيل ايده مطلق ميسر مي شود. کلید واژه: پديدارشناسي(Q2)شکاکيت(Q1)سابژکتويسيم(Q1)ايده مطلق(Q1) چارک 1 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک اول تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع خیلی زیاد است. چارک 2 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک دوم تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع زیاد است. چارک 3 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک سوم تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع کم است. چارک 4 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک چهارم تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع خیلی کم است. موضوعات مرتبط: فلسفه علمپدیدار شناسیهایدگرفهمتوجیهمعرفت دینیشکیقین ارجاعات: ندارد مقالات نشریه ای مرتبط: پديدارشناسي پديدارشناسيرابطه پديدارشناسي و منطق هگلفلسفه پديدارشناسيپديدارشناسي در فلسفه اسلاميجزم گرايي و شکاکيت: معضل نظام هاي تربيتي- آموزشي در جوامع اسلامي مقالات همایشی مرتبط: بررسی ادراکات حسی مکان در فضاهای معماری از دیدگاه پدیدارشناسی: (سیر تحول پدیدارشناسی فضای معماری)نقش هنر در رسیدن به معرفت با تکیه بر آراء هگل نقش هنر در رسیدن به معرفت با تکیه بر آراء هگلتجربه زیسته معلمان از موانع تفاوت های فرهنگی در اجرای برنامه درسی: پژوهش پدیدارشناسیادراک و بررسی فضا و مکان به مثابه محل تعاملانسان با رویکرد پدیدارشناسی ویدئوهای مرتبط از مکتبخونه چکیده انگلیسی بازدید یکساله 55 آخرین های بلاگ آموزش جستجوی دقیق در اسکوپوسآموزش اضافه کردن دو محور در ورد و اکسلچگونه جدیدترین مطلب را در گوگل جستجو کنیمیافتن کلمه مترادف انگلیسی در ورد wordتکنیک های جستجو در گوگل: استفاده از عملگر Notتست آنلاین کرونا ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی