برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
 
عنوان مقاله: 

اثربخشي درمان شناختي مبتني بر ذهن شفقت ورز بر تعديل روانسازه هاي ناسازگار و کاهش عواطف منفي دانش آموزان مبتلا به اختلال رياضي

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* تهران، دانشگاه پیام نور، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، گروه روانشناسی
 
چکیده: 

يکي از مهم ترين ارکان رشد و توسعه زندگي فردي و اجتماعي يادگيري است. امروزه اختلال رياضي به عنوان مانعي مهم در راه پيشرفت تحصيلي و يادگيري افراد تلقي مي شود. هدف پژوهش حاضر، بررسي اثربخشي درمان شناختي مبتني بر ذهن شفقت ورز، بر تعديل روانسازه هاي ناسازگار و کاهش عواطف منفي دانش آموزان مبتلا به اختلال رياضي بود. اين پژوهش نيمه آزمايشي و به شيوه پيش آزمون - پس آزمون با گروه کنترل اجرا شد. نمونه پژوهش، شامل 40 نفر از دانش آموزان دختر 14 تا 16 ساله مبتلا به ناتواني يادگيري رياضي شهرستان دلفان بودند که بعد از شناسايي به وسيله آزمون رياضي کي مت (KMS) و انجام مصاحبه باليني ساختاريافته، انتخاب شدند و در دو گروه آزمايش و کنترل قرار گرفتند. سپس دانش آموزان به پرسشنامه روانسازه هاي ناسازگار اوليه (YSQ-SF) و فهرست عواطف مثبت و منفي (PANAS) پاسخ دادند. گروه آزمايش به مدت 12 جلسه 90 دقيقه اي آموزش ذهن شفقت ورز دريافت کردند. سپس از هر دو گروه، پيش آزمون - پس آزمون به عمل آمد. نتايج پژوهش نشان داد که درمان شناختي مبتني بر ذهن شفقت ورز، بر روانسازه هاي ناسازگار و عواطف منفي دانش آموزان دختر مبتلا به اختلال رياضي موثر است. بنابراين پيشنهاد مي شود که اين برنامه درماني به منظور کاهش عواطف منفي و جلوگيري از شکل گيري روانسازه هاي ناسازگار در دانش آموزان مورد استفاده قرار گيرد.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
ارجاعات: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

  چکیده انگلیسی بازدید یکساله 341
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی