نسخه جدید سایت SID.ir

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
 
عنوان مقاله: 

اثربخشي درمان شناختي مبتني بر ذهن شفقت ورز بر تعديل روانسازه هاي ناسازگار و کاهش عواطف منفي دانش آموزان مبتلا به اختلال رياضي

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* تهران، دانشگاه پیام نور، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، گروه روانشناسی
 
چکیده: 
يکي از مهم ترين ارکان رشد و توسعه زندگي فردي و اجتماعي يادگيري است. امروزه اختلال رياضي به عنوان مانعي مهم در راه پيشرفت تحصيلي و يادگيري افراد تلقي مي شود. هدف پژوهش حاضر، بررسي اثربخشي درمان شناختي مبتني بر ذهن شفقت ورز، بر تعديل روانسازه هاي ناسازگار و کاهش عواطف منفي دانش آموزان مبتلا به اختلال رياضي بود. اين پژوهش نيمه آزمايشي و به شيوه پيش آزمون - پس آزمون با گروه کنترل اجرا شد. نمونه پژوهش، شامل 40 نفر از دانش آموزان دختر 14 تا 16 ساله مبتلا به ناتواني يادگيري رياضي شهرستان دلفان بودند که بعد از شناسايي به وسيله آزمون رياضي کي مت (KMS) و انجام مصاحبه باليني ساختاريافته، انتخاب شدند و در دو گروه آزمايش و کنترل قرار گرفتند. سپس دانش آموزان به پرسشنامه روانسازه هاي ناسازگار اوليه (YSQ-SF) و فهرست عواطف مثبت و منفي (PANAS) پاسخ دادند. گروه آزمايش به مدت 12 جلسه 90 دقيقه اي آموزش ذهن شفقت ورز دريافت کردند. سپس از هر دو گروه، پيش آزمون - پس آزمون به عمل آمد. نتايج پژوهش نشان داد که درمان شناختي مبتني بر ذهن شفقت ورز، بر روانسازه هاي ناسازگار و عواطف منفي دانش آموزان دختر مبتلا به اختلال رياضي موثر است. بنابراين پيشنهاد مي شود که اين برنامه درماني به منظور کاهش عواطف منفي و جلوگيري از شکل گيري روانسازه هاي ناسازگار در دانش آموزان مورد استفاده قرار گيرد.
 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط:  
 
مقالات همایشی مرتبط: 
  • ندارد
 
طرح های مرتبط: 
 
مقالات بین المللی مرتبط: 
 
ارتباط خیلی زیاد ارتباط زیاد مرتبط ارتباط کمتر
 
ارجاعات: 
 
استنادات: 
  • ثبت نشده است
 
+جهت ارجاع به این مقاله کلیک کنید(Cite).
APA : کپی

برقی ایرانی، ز.، و بگیان کوله مرز، م.، و بختی، م. (1395). اثربخشی درمان شناختی مبتنی بر ذهن شفقت ورز بر تعدیل روانسازه های ناسازگار و کاهش عواطف منفی دانش آموزان مبتلا به اختلال ریاضی. روانشناسی معاصر, 11(1 (پیاپی 21)), 103-117. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=300365



Vancouver : کپی

برقی ایرانی زیبا، بگیان کوله مرز محمدجواد، بختی مجتبی. اثربخشی درمان شناختی مبتنی بر ذهن شفقت ورز بر تعدیل روانسازه های ناسازگار و کاهش عواطف منفی دانش آموزان مبتلا به اختلال ریاضی. روانشناسی معاصر. 1395 [cited 2022May21];11(1 (پیاپی 21)):103-117. Available from: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=300365



IEEE : کپی

برقی ایرانی، ز.، بگیان کوله مرز، م.، بختی، م.، 1395. اثربخشی درمان شناختی مبتنی بر ذهن شفقت ورز بر تعدیل روانسازه های ناسازگار و کاهش عواطف منفی دانش آموزان مبتلا به اختلال ریاضی. روانشناسی معاصر, [online] 11(1 (پیاپی 21)), pp.103-117. Available: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=300365.



 

 
چکیده انگلیسی بازدید یکساله 412 مباني نظري و تجربي ونداليسم: مروري بر يافته هاي يك تحقيق
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی