برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
شهريور 1396 , دوره  14 , شماره  51 ; از صفحه 33 تا صفحه 44 .
 
عنوان مقاله: 

بازنمايي تابلوي شام آخر لئوناردو داوينچي در عصر پست مدرن با رويکرد انتزاعي- مينيماليسم

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* دانشکده هنر ادیان و تمدن‌ها، دانشگاه هنر اصفهان، اصفهان، ایران
 
چکیده: 

واقعه شام آخر حضرت مسيح همواره به عنوان يکي از مهم ترين رويدادهاي آيين مسيحيت مورد توجه بوده است. هنرمندان بسياري اين واقعه را نقاشي کردند که از ميان آنها مهم ترين و شناخته شده ترين اثر، نقاشي ديواري شام آخر لئوناردو داوينچي در صومعه سانتا ماريا دله گراتسيه است. اهميت اين نقاشي به حدي است که در دوره معاصر نيز بازخواني هاي جديدي از اين اثر شکل گرفته است. تصاوير متعدد بازنمايي شده شام آخر در دوره معاصر، بيانگر تغييرات مفهومي و محتوايي، ويژگي ها و مسايل جامعه معاصر است. هدف، مطالعه آثار بازنمايي شده از نقاشي شام آخر داوينچي در دوره پست مدرنيسم، با توجه به ويژگي ها و شرايط زماني اين دوره است. محتوا و معاني در آثار بازنمايي شده از شام آخر تغيير کرده است. نمونه هاي بازنمايي شده بسياري از شام آخر داوينچي وجود دارد که در اين پژوهش دو نمونه تصوير از وجه هنري (انتزاع-مينيماليسم) مورد تحليل و توصيف قرار گرفته است. جمع آوري اطلاعات در پژوهش حاضر با استفاده از روش اسنادي-کتابخانه اي است و در نهايت به تحليل و توصيف تصاوير، که ويژگي هاي فرهنگي و اجتماعي جامعه را براي مخاطب بازنمايي مي کنند پرداخته مي شود. در حقيقت تصاوير ابژه هاي فرهنگي معاصر هستند که مفاهيم جديدي را بيان مي کنند. نوع بيان متفاوت است اما معاني مانند معنويت، تقدس به واسطه وجود نشانه هايي در هر دو اثر بيان شده است. بنابراين يک اثر هنري جاودان، با قرار گرفتن در بافت هاي موقعيتي گوناگون معاني جديدي را خلق مي کند.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط:  
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 
ارتباط خیلی زیاد ارتباط زیاد مرتبط ارتباط کمتر
 
ارجاعات: 
  • ثبت نشده است
 
استنادات: 
  • ثبت نشده است
 
+جهت ارجاع به این مقاله کلیک کنید(Cite).
APA : کپی

بحرینیان، م.، و زکریایی کرمانی، ا.، و آقابابایی، ا. (1396). بازنمایی تابلوی شام آخر لئوناردو داوینچی در عصر پست مدرن با رویکرد انتزاعی- مینیمالیسم. باغ نظر, 14(51), 33-44. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=299912



Vancouver : کپی

بحرینیان مهساالسادات، زکریایی کرمانی ایمان، آقابابایی احسان. بازنمایی تابلوی شام آخر لئوناردو داوینچی در عصر پست مدرن با رویکرد انتزاعی- مینیمالیسم. باغ نظر. 1396 [cited 2021July26];14(51):33-44. Available from: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=299912



IEEE : کپی

بحرینیان، م.، زکریایی کرمانی، ا.، آقابابایی، ا.، 1396. بازنمایی تابلوی شام آخر لئوناردو داوینچی در عصر پست مدرن با رویکرد انتزاعی- مینیمالیسم. باغ نظر, [online] 14(51), pp.33-44. Available: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=299912.



 

 
بازدید یکساله 170 مباني نظري و تجربي ونداليسم: مروري بر يافته هاي يك تحقيق
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی