برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
تير 1396 , دوره  14 , شماره  49 ; از صفحه 43 تا صفحه 52 .
 
عنوان مقاله: 

از بازار تا پاساژ: تحليلي بر سير تحولات فضاهاي تجاري مدرن در شهر تهران

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* گروه مدیریت جهانگردی، دانشکده میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، دانشگاه مازندران
 
چکیده: 

اثرات مدرنيزم بر فضاهاي شهري از دوره هاي معيني در تاريخ شهرهاي ايران قابل مشاهده است. اهميت اين مساله از آن رو قابل طرح است که اين فضاهاي عمومي دچار تغييرات در سطح، مقياس و عملکرد شده اند. تهران به عنوان پايتخت کشور از همان آغاز به عنوان ويترين تغييرات، نماد شهري مدرن بوده و امروزه نيز بيش از پيش در معرض تغييرات شتابان قرار دارد. فضاهاي تجاري به عنوان يکي از انواع فضاهاي عمومي شهري تهران را به تسخير خود در آورده و گوي سبقت را نسبت به ساير انواع کاربري ها ربوده است. اين مقاله سعي دارد تا با توجه به اهميت بيش از پيش فضاي تجاري، سير تحولات آن را از شکل بازار سنتي تا راسته هاي تخصصي، پاساژها، فروشگاه هاي متمرکز عمده فروشي، مال و غيره مورد مطالعه قرار دهد. بنابراين هدف از اين پژوهش شناخت الگوي رشد و توسعه فضاهاي تجاري تهران از ابتدا تاکنون است. نوع تحقيق در اين پژوهش کيفي و توصيفي- تحليلي بوده است. در اين تحقيق کيفي از ابزارهاي گرداوري داده همچون منابع اسنادي و کتابخان هاي، پيمايش ميداني مانند مشاهده غير مشارکتي براي جمع آوري اطلاعات و داده ها در سطح شهر استفاده شده است. براي تحليل نتايج از نرم افزار Arcgis استفاده شده است. به طوري که براي نمايش روند تغيييرات فضايي فضاهاي تجاري در دوره هاي مختلف از نقشه استفاده شده است. نتايج تحقيق حاکي از شک لگيري مراکز تجاري مختلف از آغاز تا دوران معاصر به اشکال مختلف است که مي توان آنها را به چند گروه تقسيم کرد به گونه اي که که شکل مراکز تجاري و واحد هاي تجاري درتهران، ابتدا در حالت تک هسته اي و سپس به حالت خطي در اطراف هسته مرکزي (خيابان ها و راسته هاي جديد) و سپس به صورت منظومه اي در بعضي از مناطق مختلف تهران در قالب بازارهاي تخصصي جديد خود را نشان مي دهد. اشکال فضايي اين کاربري در شهر تهران از شکل سنتي بازار در مرکز تا بازارهاي تخصصي در زمين هاي اطراف تهران نشان دهنده وجود تقاضاي فزاينده براي اين فضاها از طرفي و کمبود فضاهاي رشد براي آنها از طرف ديگر خواهد بود. همچنين نتايج تحقيقي نشان دهنده اين است که شکل گيري اين بازارها با توجه به محدوديت فضايي در سطح شهر تهران در آينده در زمين هاي اطراف شهر تهران قوت خواهد گرفت. تغييرات فضايي ناشي از کاربري هاي تجاري در شهرها نقش برنامه ريزي فضايي را در شهر و شهرسازي دو چندان مي کند و کاربري تجاري را به عنوان يک نيروي مهم در عرصه شکل دهي به شهرها مطرح مي کند.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط:  
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 
ارتباط خیلی زیاد ارتباط زیاد مرتبط ارتباط کمتر
 
ارجاعات: 
  • ثبت نشده است
 
استنادات: 
  • ثبت نشده است
 
+جهت ارجاع به این مقاله کلیک کنید(Cite).
APA : کپی

حبیبی، ل.، و محمودی پاتی، ف. (1396). از بازار تا پاساژ: تحلیلی بر سیر تحولات فضاهای تجاری مدرن در شهر تهران. باغ نظر, 14(49), 43-52. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=299861



Vancouver : کپی

حبیبی لیلا، محمودی پاتی فرزین. از بازار تا پاساژ: تحلیلی بر سیر تحولات فضاهای تجاری مدرن در شهر تهران. باغ نظر. 1396 [cited 2021July26];14(49):43-52. Available from: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=299861



IEEE : کپی

حبیبی، ل.، محمودی پاتی، ف.، 1396. از بازار تا پاساژ: تحلیلی بر سیر تحولات فضاهای تجاری مدرن در شهر تهران. باغ نظر, [online] 14(49), pp.43-52. Available: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=299861.



 

 
بازدید یکساله 609 مباني نظري و تجربي ونداليسم: مروري بر يافته هاي يك تحقيق
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی