مشخصات مقاله عنوان نشریه: انتظام اجتماعي اطلاعات شماره: پاييز 1395 , دوره 8 , شماره 3 ; از صفحه 51 تا صفحه 81 . عنوان مقاله: ارزيابي اثربخشي (بيروني) برنامه هاي آموزش تخصصي رشته پيشگيري انتظامي نویسندگان: مرشدي مسعود*, افشار علي, بصيرت مقصود آدرس: * دانشگاه علوم انتظامی امین چکیده: زمينه و هدف: کيفيت آموزش و پرورش از دغدغه هايي است که همواره نظام هاي آموزشي براي دست يابي به آن تلاش مي کنند. ارتقاي مستمر کيفيت آموزش عالي مستلزم انجام ارزيابي آموزشي است. پژوهش حاضر با هدف بررسي ارزيابي اثربخشي آموزش هاي تخصصي دانشجويان مصوب کارشناسي رشته پيشگيري انتظامي صورت گرفته است.روش شناسي: پژوهش حاضر از نظر هدف، کاربردي و از لحاظ روش، توصيفي- پيمايشي بوده که با استفاده از پرسش نامه محقق ساخته، تعداد 73 نفر از سوي فرماندهان بلافصل (محيط کار) به عنوان جامعه آماري به صورت تمام شمار انتخاب و مورد ارزشيابي قرار گرفته است. براي گردآوري مطالب نظري از روش کتابخانه و براي استخراج مولفه ها و ابعاد اصلي متغيرهاي پژوهش از روش مصاحبه با مديران و فرماندهان حوزه پيشگيري انتظامي استفاده شده است و براي سنجش پايايي پرسش نامه از طريق نرم افزارSPSS ضريب آلفاي کرونباخ کل 0.907 به دست آمده که نشان دهنده وجود پايايي بالايي براي پرسش نامه است و به منظور تجزيه و تحليل داده ها، در اين پژوهش از روش هاي توصيفي و آزمون هاي استنباطي T و فريدمن استفاده شده است.يافته ها: بر اساس نظرات فرماندهان بلافصل از بين شش مولفه طراحي شده براي ارزيابي اهداف کلي برنامه آموزش هاي تخصصي دوره کارشناسي مصوب رسته انتظامي به ترتيب «ارتقاي دانش تخصصي و مهارت» بالاترين ميزان تحقق و «توانايي تصدي مشاغل متناسب» کمترين ميزان تحقق را داشته است. در خصوص اهداف تخصصي دوره آموزشي مذکور مولفه «رعايت اصول و آداب و منش انتظامي» بالاترين ميزان تحقق و مولفه «توانايي درک و تفسير محيط اجتماعي» کمترين ميزان تحقق را داشته است.نتيجه گيري: بر اساس ارزيابي رتبه بندي حاصله از مهارت هاي کليدي طراحي شده از منظر فرماندهان بلافصل، مهارت «بازرسي بدني و دستبند زدن» به عنوان ضروري ترين مهارت ارزيابي و مهارت «صف جمع و احترامات نظامي» به عنوان کم اهميت ترين مهارت مورد نياز، ارزيابي شده است. کلید واژه: اثربخشي آموزشي(Q1)اثربخشي(Q2)برنامه تفصيلي (برنامه درسي)(Q1) چارک 1 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک اول تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع خیلی زیاد است. چارک 2 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک دوم تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع زیاد است. چارک 3 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک سوم تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع کم است. چارک 4 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک چهارم تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع خیلی کم است. موضوعات مرتبط: منابع انسانیبهره وریتحلیل پوششی داده هاتحلیل پوششی داده ها (DEA) ارجاعات: ندارد مقالات نشریه ای مرتبط: اثربخشي آموزش هاي رشته فرماندهي و مديريت انتظامي دانشگاه علوم انتظامي امين (مورد مطالعه: دانش آموختگان دوره 22 دانشکده فرماندهي و ستاد)بررسي ميزان تاثير و به کارگيري نقش فرماندهان و مديران ناجا در پيشگيري از جرمارزشيابي اثربخشي دوره آموزشي عمليات انتظامي بر اساس مدل کرک پاتريکابعاد، مولفه ها و شاخص هاي تعيين شايستگي حفاظتي فرماندهان و مديران انتظاميرابطه رهبري اخلاقي فرماندهان با اثربخشي سازماني در فرماندهي انتظامي استان کردستان مقالات همایشی مرتبط: ارتباط مهارت های سه گانه مدیران مدارس با اثربخشی از نظر کارشناسان تربیت بدنی شاغل در ادارات آموزش و پرورشبررسی ارتباط کیفیت آموزشی با عدالت آموزشی در بین دانشجویان مقاطع تخصصی و فوق تخصصی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی، درمانی ایرانارزشیابی اثربخشی برنامه های آموزشی (مطالعه موردی: شرکت ذوب آهن اصفهان)دستاوردهای آموزش پزشکی تخصصی و فوق تخصصی در جمهوری اسلامی ایرانارزشیابی دوره های آموزشی اعضای هیات علمی و کارکنان در آموزش عالی ویدئوهای مرتبط از مکتبخونه بازدید یکساله 61 آخرین های بلاگ آموزش جستجوی دقیق در اسکوپوسآموزش اضافه کردن دو محور در ورد و اکسلچگونه جدیدترین مطلب را در گوگل جستجو کنیمیافتن کلمه مترادف انگلیسی در ورد wordتکنیک های جستجو در گوگل: استفاده از عملگر Notتست آنلاین کرونا ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی