برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
پاييز 1395 , دوره  8 , شماره  3 ; از صفحه 1 تا صفحه 23 .
 
عنوان مقاله: 

تاثير مهارت هاي مقابله اي بر خودکنترلي و خودکارآمدي امتناع از رفتارهاي پرخطر (مطالعه عوامل محافظت کننده رفتارهاي پرخطر نوجوانان)

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* دانشگاه علامه طباطبایی، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی
 
چکیده: 

زمينه و هدف: در بسياري از نوجوانان، ميل شديدي براي برقراري ارتباط ثم بخش وجود دارد، ولي اغلب در برخوردها و ارتباطات با ديگران، ناتوان هستند، بنابراين، هدف مقاله حاضر بررسي تاثير مهارت هاي مقابله اي بر خودکنترلي و خودکارآمدي امتناع از رفتارهاي پرخطر در بين نوجوانان است.
روش شناسي: از آنجايي که سؤال اصلي اين پژوهش اين است که آيا خودکنترلي و خودکارآمدي امتناع از رفتارهاي پرخطر تحت تاثير نوع خاصي از مهارت هاي مقابله اي (مساله مدار، هيجان مدار و اجتنابي) قرار دارد، از روش پژوهش علي- مقايسه اي استفاده شد. به منظور انجام پژوهش، 120 نفر از دانش آموزان به روش نمونه گيري تصادفي انتخاب و از آنان درخواست شد که پرسش نامه خودکنترلي، خودکارآمدي امتناع از رفتارهاي پرخطر و پرسش نامه مهارت هاي مقابله اي را تکميل کنند
.
يافته ها: نتايج تحليل مانوا نشان داد که مهارت هاي مقابله اي(مساله مدار، هيجان مدار و اجتنابي) بر خودکارآمدي و مولفه هاي آن تاثير دارد ولي بر خودکنترلي امتناع از رفتارهاي پرخطر تاثير ندارند
.
نتيجه گيري: کمبود مهارت هاي زندگي منجر به خودکارآمدي پايين در نوجوان مي شود و اين عامل نوجوانان را براي مقاومت در برابر فشار دوستان و مشکلات زندگي ناتوان مي سازد. به نحوي که، خودکنترلي و خودکارآمدي پايين از طريق ناتوان سازي در به تعويق انداختن لذت ها بر رفتارهاي پرخطر تاثير مي گذارد
.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
ارجاعات: 
  • ندارد
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

  بازدید یکساله 382
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی