برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
تابستان 1395 , دوره  12 , شماره  2 ; از صفحه 73 تا صفحه 104 .
 
عنوان مقاله: 

بررسي و تحليل الگوي فضايي پراکنش آراء در انتخابات يازدهم رياست جـمهوري ايران

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* دانشگاه فردوسی مشهد
 
چکیده: 

جغرافياي انتخابات در حقيقت کاربست جغرافياي سياسي در نتايج انتخاباتي بر حسب حوزه هاي اداري است و در آن نقش عوامل و عناصر جغرافيايي در فرايند گزينش سياسي شهروندان در قالب انتخابات سطوح محلي، ملي و فراملي مورد بررسي و تبيين قرار مي گيرد. مطالعه الگوي آراء کانديداها و عوامل جغرافيايي موثر بر آن يکي از موضوعات مطرح در جغرافياي انتخابات است. به عبارت ديگر، تصميم سياسي رأي دهندگان و توزيع جغرافيايي آراء کانديداها در مناطق مختلف، در قالب الگوهاي فضايي آراي کانديداها قابل مطالعه است. اين الگوهاي جغرافياي و فضايي در آراء بازتابي از تمايزات و خواست گروه هاي اجتماعي- اقتصادي يا گروه هاي قومي و نژادي است و هر چه خواست هاي مردم در مناطق متنوع تر باشد پيوستگي در الگوي رأي نيز از بين خواهد رفت. پژوهش حاضر به دنبال بررسي و تحليل الگوهاي آراء کانديداها در يازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوري ايران است. اين پژوهش از حيث ماهيت و روش توصيفي – تحليلي است و تلاش شده است با استفاده از مدل نقاط شکست در محيط نرم افزار Arc GIS، تفاوت هاي فضايي آراء کانديداها استخراج و در قالب نقشه ها نمايش داده شوند. نتايج پژوهش منطبق بر نقشههاي کروپلت نشان مي دهد در الگوي رأي کانديداها به ويژه آقاي رضايي، قاليباف و روحاني متغير همسايگي نقش برجستهاي داشته است. علاوه بر اين الگوي رأي آقاي جليلي متاثر از متغير ايدئولوژيک، آقاي رضايي متاثر از متغير قوميت، آقاي قاليباف متاثر از عملکرد در کسوت شهردار تهران و آقاي روحاني پيروز انتخابات متاثر از متغير قوميت و مذهب و به عبارت دقيقتر رأي اقليت هاي اکولوژيک، اقتصاد سياسي و الگوي رأي سلسله مراتب نيازها بوده است.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
ارجاعات: 
  • ندارد
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

  چکیده انگلیسی بازدید یکساله 78
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی