برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
خرداد 1396 , دوره  14 , شماره  48 ; از صفحه 17 تا صفحه 30 .
 
عنوان مقاله: 

بررسي مقايسه اي-تطبيقي معناي مرکز در آرا مکتب اصفهان و انديشه هايدگر

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* گروه شهرسازی، دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره)، قزوین
 
چکیده: 

به پيکره درآمدن مکان در جهان، وابسته به انديشه و خيالي است که برپايه «سفر» در عوالم وجودي (جهان وجودي)، روي مي دهد. اين سفر، ساختاري وجودي را در قالب مبداء/مسير/مقصد، به دست مي دهد که انسان مي تواند در «حضر» براي انتظام بخشي مکان به کار بندد. کاربست اين ساختار وجودي، جهاني را در مکان، گشوده مي دارد. اين جهان به نوبه خود، فضاهايي را براي «رويداد زندگي»، مهيا مي سازد. نوعي زندگي که آدميان در آن، نسبتي با وجود يافته و آن را تجربه مي کنند. در چنين حالتي مي توان اذعان داشت که مکان به مثابه مرکز يا مرکز به مثابه يک مکان، برفلسفه حيات استوار شده است.
مکتب اصفهان و هايدگر، هريک از راهي جداگانه، برپايه «وجود و موجود»، آرايي بنيادين به دست داده اند که خود به ساختارهاي معنابخش در حوزه هاي «جهان»، «مکان» و «زندگي» و از آن مسير به معناي مرکز راه مي برند.
اين مقاله در قلمرو اين دو طيف از آرا، در پي بازخواني بنيادها و ساختارها در جهت دستيابي به معناي مرکز است. چنين امري، پژوهش را در حوزه روش شناسي، متکي بر حوزه تفسيري با رويکرد تطبيقي مي کند. هر چند بنيادها و ساختارها، خود ريشه در حوزه استدلال منطقي دارند.
موضوعي که در اين مقاله به آن پرداخته مي شود، بررسي تطبيقي بنيادها در آرا هستي شناسانه اين دو طيف بوده که بدوا معناي لازم را به جهان وانسان يا عالم و آدم، مي بخشد. سپس اين مقولات، بازخواني معناي مرکز را در حوزه هاي سه گانه جهان، مکان و زندگي در ارتباط و پيوندي معنادار با هم به دست مي دهند.
يافته هاي اين پژوهش به عنوان پيش فهم، مي تواند زمينه فهم دگرگوني در ساختارهاي تاريخي معنابخش مرکز را در نسبت با دوران معاصر نيز ميسر سازد. وجهي که معطوف به دگرگون شدن فلسفه مکان از حوزه هستي شناسانه به حوزه زيست شناسانه بوده است.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
ارجاعات: 
  • ندارد
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

  بازدید یکساله 123
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی