برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
 
عنوان مقاله: 

تداوم فرهنگي در نقاشي مدرن عراق بين سال هاي 1950 و 1980

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* هنر اسلامی تبریز، تهران، ایران
 
چکیده: 

از سال هاي 1950، يعني آغاز تکوين هنر مدرن عراقي، جريان «بازگشت به ريشه ها» انديشه محوري و جدايي ناپذير از هنر مدرن عراق بوده است. اکثر هنرمندان مدرن نسل اول، از جمله جواد سليم و شاکر حسن السعيد، ايده تداوم فرهنگي و پيوند سنت و مدرنيته و «الهام از ميراث» را محور اصلي آفرينش هنري خود قرار دادند و اين رويکرد را به نسل هاي بعدي منتقل کردند.
پژوهش حاضر علاوه بر توصيف و تحليل آثار منتخب هنرمندان عراقي در اين دوره، سير تکوين هنر مدرن عراقي را مورد بررسي قرار داده و مي کوشد به اين پرسش پاسخ گويد: چه عوامل اجتماعي- فرهنگي زمينه ساز شکل گيري هنر نقاشي شده اند که در درون خود سعي در ايجاد پيوند ميان انگاره اي مدرن و سنتي و تداوم بخشي به سنت دارند. براي پاسخ گويي به اين پرسش مي کوشيم مبتني بر نظريه روبرت وسنو، جامعه شناس فرهنگ آمريکايي، به آزمون اين فرضيه بپردازيم که اگرچه شکل گيري و توليد عيني اين جنبش ريشه در «بسيج منابع» دارد، محتوا و جهت گيري هنري اين جنبش نقاشي (يعني تداوم بخشي به سنت در کنار پرداختن به انگاره هاي مدرن) تحت تاثير عواملي همچون «افق اجتماعي»، «بافت گفتماني موجود» و «سرمايه فرهنگي» اين نقاشان تعيين شده است.
نتايج حاصل از پژوهش حاضر که به روش تحليلي- تاريخي به انجام رسيده نشان مي دهد که هنرمندان مدرن عراق با استفاده از چهار منبع پيشااسلامي يا بين النهريني، اسلامي، مدرن و فرهنگ عامه، نقاشي هايي را خلق کردند که در عين مدرن بودن، عراقي است و مي توان آن را به درستي «هنر مدرن عراق» ناميد. تاثير اين منابع را مي توان در قالب فرم و محتوا يا به عبارت ديگر در زيبايي شناسي اين آثار مشاهده کرد، که از آن ميان مي توان به کاربرد چشم هاي درشت و اغراق آميز سومري، خطوط دورگيري ضخيم رايج در نگارگري عباسي، رنگ هاي بومي و تعويذها، حروف و خوشنويسي اسلامي، هلال، گنبد و مضاميني چون واقعه کربلا اشاره کرد. مي توان گفت هنرمند عراقي از فرم و محتوايي استفاده مي کند که پيوند هر چه بيشتر او را با «مکان»، که کشور عراق است به تصوير بکشد، چراکه مکان مهم ترين عنصر تامين و حفظ هويت است.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط:  
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 
ارتباط خیلی زیاد ارتباط زیاد مرتبط ارتباط کمتر
 
ارجاعات: 
  • ثبت نشده است
 
استنادات: 
  • ثبت نشده است
 
+جهت ارجاع به این مقاله کلیک کنید(Cite).
APA : کپی

شریفیان، ش.، و محمدزاده، م.، و نف، س.، و مهرآیین، م. (1396). تداوم فرهنگی در نقاشی مدرن عراق بین سال های 1950 و 1980. باغ نظر, 14(47), 39-48. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=299459



Vancouver : کپی

شریفیان شکیبا، محمدزاده مهدی، نف سیلویا، مهرآیین مصطفی. تداوم فرهنگی در نقاشی مدرن عراق بین سال های 1950 و 1980. باغ نظر. 1396 [cited 2021July24];14(47):39-48. Available from: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=299459



IEEE : کپی

شریفیان، ش.، محمدزاده، م.، نف، س.، مهرآیین، م.، 1396. تداوم فرهنگی در نقاشی مدرن عراق بین سال های 1950 و 1980. باغ نظر, [online] 14(47), pp.39-48. Available: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=299459.



 

 
بازدید یکساله 118 مباني نظري و تجربي ونداليسم: مروري بر يافته هاي يك تحقيق
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی