6 SID.ir | انتقال معناي اثر نقاشي در معماري بازگويي معناي اثر نقاشي مادام دوسون ويل و مجموعه استوديو در معماري خانه ديوار

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
عنوان مقاله: 

انتقال معناي اثر نقاشي در معماري بازگويي معناي اثر نقاشي مادام دوسون ويل و مجموعه استوديو در معماري خانه ديوار

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* دانشگاه آزاد اسلامي، واحد اهواز، ايران
 
چکیده: 

معماري مي تواند جدا از وجهه کارکردي خود واجد معنا بوده و معناي آن را به روشني بيان کند. معماري و ساير هنرها همچون نقاشي مي توانند واسطه و رسانه هايي براي عرضه معنا باشند، معنا مي تواند بين عرصه ها و رسانه هاي مختلف مشترک باشد. بسياري از معماران معاصر پيوسته در تلاش براي انتقال معناي متداعي از يک اثر هنري به رسانه معماري بوده و در اين راستا به بازگويي ايده ها و مفاهيم در محيط هاي نمادين مي پردازند. بدون ترديد، معناي اثر هنري مي تواند با اجزا يا نمادهاي بياني ديگر وارد روابط استعاري شده، به اين ترتيب معاني متداعي از يک اثر هنري به ساير آثار هنري انتقال يابد. در اين راستا از جمله مسايلي که جاي آن در حوزه معماري خالي است، بحث انتقال معنا از ساير رسانه هاي هنري به رسانه معماري است.
اين مقاله با طرح فرضيه هاي زير تلاش مي کند چگونگي انتقال معنا از رسانه نقاشي به رسانه معماري را تبيين کند: الف. انتقال معنا از ساير رسانه هاي هنري به رسانه معماري، مي تواند معماران را درراستاي خلق معنا ياري رساند. ب. بهره گيري از راهبردهايي مانند استعاره، نقش اساسي در انتقال معنا از ساير رسانه هاي هنري همچون نقاشي به معماري دارد. جهت تبيين فرضيه ها در اين مقاله نحوه بازگويي جان هيداک از نقاشي مادام دو سون ويل اثر جان اگوست دومينيک اينگرس و مجموعه استوديو اثر ژرژبراک در معماري خانه ديوار 2 بررسي مي شود. روش تحقيق اين مقاله بر اساس روش توصيفي-تحليلي و استدلال منطقي پايه ريزي شده و مبتني بر بررسي و تحليل اطلاعات کتابخانه اي است. در نهايت اين پژوهش نشان مي دهد.
انتقال معنا از يک واسطه هنري به واسطه ديگر مي تواند موجب توسعه ايده ها از ساير هنرها همچون نقاشي به معماري و بالعکس شده و در ارتقاء هر دو رسانه هنري تاثير گذار باشد.

 
كلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
ارجاعات: 
  • ندارد
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

  بازدید یکساله 301
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی