مشخصات مقاله عنوان نشریه: باغ نظر اطلاعات شماره: فروردين 1396 , دوره 14 , شماره 46 ; از صفحه 51 تا صفحه 64 . عنوان مقاله: انتقال معناي اثر نقاشي در معماري بازگويي معناي اثر نقاشي مادام دوسون ويل و مجموعه استوديو در معماري خانه ديوار نویسندگان: برهاني فر سحر*, موسوي سيدجليل, طليسچي غلامرضا, مظهري محمدابراهيم آدرس: * دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اهواز، ایران چکیده: معماري مي تواند جدا از وجهه کارکردي خود واجد معنا بوده و معناي آن را به روشني بيان کند. معماري و ساير هنرها همچون نقاشي مي توانند واسطه و رسانه هايي براي عرضه معنا باشند، معنا مي تواند بين عرصه ها و رسانه هاي مختلف مشترک باشد. بسياري از معماران معاصر پيوسته در تلاش براي انتقال معناي متداعي از يک اثر هنري به رسانه معماري بوده و در اين راستا به بازگويي ايده ها و مفاهيم در محيط هاي نمادين مي پردازند. بدون ترديد، معناي اثر هنري مي تواند با اجزا يا نمادهاي بياني ديگر وارد روابط استعاري شده، به اين ترتيب معاني متداعي از يک اثر هنري به ساير آثار هنري انتقال يابد. در اين راستا از جمله مسايلي که جاي آن در حوزه معماري خالي است، بحث انتقال معنا از ساير رسانه هاي هنري به رسانه معماري است.اين مقاله با طرح فرضيه هاي زير تلاش مي کند چگونگي انتقال معنا از رسانه نقاشي به رسانه معماري را تبيين کند: الف. انتقال معنا از ساير رسانه هاي هنري به رسانه معماري، مي تواند معماران را درراستاي خلق معنا ياري رساند. ب. بهره گيري از راهبردهايي مانند استعاره، نقش اساسي در انتقال معنا از ساير رسانه هاي هنري همچون نقاشي به معماري دارد. جهت تبيين فرضيه ها در اين مقاله نحوه بازگويي جان هيداک از نقاشي مادام دو سون ويل اثر جان اگوست دومينيک اينگرس و مجموعه استوديو اثر ژرژبراک در معماري خانه ديوار 2 بررسي مي شود. روش تحقيق اين مقاله بر اساس روش توصيفي-تحليلي و استدلال منطقي پايه ريزي شده و مبتني بر بررسي و تحليل اطلاعات کتابخانه اي است. در نهايت اين پژوهش نشان مي دهد.انتقال معنا از يک واسطه هنري به واسطه ديگر مي تواند موجب توسعه ايده ها از ساير هنرها همچون نقاشي به معماري و بالعکس شده و در ارتقاء هر دو رسانه هنري تاثير گذار باشد. کلید واژه: نقاشي(Q1)معماري(Q2)معنا(Q2)جان هيداک(Q1)خانه ديوار(Q1)استعاره(Q2) چارک 1 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک اول تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع خیلی زیاد است. چارک 2 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک دوم تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع زیاد است. چارک 3 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک سوم تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع کم است. چارک 4 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک چهارم تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع خیلی کم است. موضوعات مرتبط: ادبیاتزیبایی شناسیمحاکاتالأدبتمدنفرهنگهنرطبیعتادبیاتزبانمتنمعنیکنایهصورخیالتنزیهصور خیال ارجاعات: ندارد مقالات نشریه ای مرتبط: مطالعه تطبيقي بازنمايي فضاي معماري سنتي در آثار نقاشي و معماري معاصر ايران، نمونه موردي: آثار نقاشي پرويز کلانتري و آثار معماري سيد هادي ميرميرانصورت و معنا در نقاشي قهوه خانهتاملي در معماري سنتيهستي شناسي معنا در آثار معماريبازانديشي در آموزش درس «آشنايي با معماري معاصر» (در مقطع كارشناسي رشته معماري در دانشگاه هاي ايران) مقالات همایشی مرتبط: شناسایی عوامل موثر بر موفقیت رسانه های اجتماعی در بازاریابیارزیابی مولفه های تاثیرگذار بر تعاریف معماری بومیتحقق هویت اسلامی با بررسی نسبت بین صورت و معنا در معماری ایرانی- اسلامیرژیم مصرفی رسانه های ورزشی شهروندان ارومیهتاملی بر معماری اسلامی و معماری سنتی در ایران ویدئوهای مرتبط از مکتبخونه بازدید یکساله 109 آخرین های بلاگ آموزش اضافه کردن دو محور در ورد و اکسلچگونه جدیدترین مطلب را در گوگل جستجو کنیمیافتن کلمه مترادف انگلیسی در ورد wordتکنیک های جستجو در گوگل: استفاده از عملگر Notنمایش شمارش خطوط در ورد Wordتست آنلاین کرونا ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی