برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
فروردين 1396 , دوره  14 , شماره  46 ; از صفحه 23 تا صفحه 30 .
 
عنوان مقاله: 

بررسي منشا الهام بخش ديوار نگاره شام آخر داوينچي از چهار روايت کتاب مقدس

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* موسسه آموزش عالی لامعی گرگانی، ایران
 
چکیده: 

ديوارنگاره شام آخر يکي از برجسته ترين آثار نقاشي است که با مضمون شام آخر مسيح (ع) تصوير شده اند. اگر چه واقعه شام آخر بر اساس اناجيل چهارگانه، به چهار روايت مختلف نقل مي شود، اما شام آخر داوينچي بي شک بايد بر طبق يکي يا حتي ترکيبي از اين چند روايت، نقاشي شده باشد. البته لئوناردو نوع واکنش حواريون را بر اساس کل شخصيت آنها در کتاب مقدس ترسيم کرده، اما نحوه پرداخت چهره ها و نوع واکنش ها، بستگي کاملي با تخيل فوق العاده داوينچي داشته است.
بسياري از صاحب نظران و تحليل گران آثار هنري ديدگاهي نسبت به منشاء الهام بخش داوينچي نداشته اند و برخي نيز به يکي يا ترکيبي از چهار روايت اشاره کرده اند. برخي روايت لوقا را ملاک داوينچي دانسته و بسياري بر ترکيبي بودن منشا ديوارنگاره تاکيد دارند. اين در حالي است که در اين نوشتار سعي شده به ديدگاه جديد و متفاوتي دست يابيم.
در اين نوشتار سعي شده تا ابتدا با روش کتابخانه اي اثر را مورد موشکافي قرار داده و سپس با تحليل دقيقي از متن کتاب مقدس و تطبيق آن با ديوارنگاره شام آخر و همچنين مقايسه اثر داونيچي با آثار مشابه ساير هنرمندان، دريابيم که داوينچي کدام روايت را مبناي خود براي نقاشي قرار داده است.
در پايان و با تکيه بر استدلال و تحليل هنري از ديوارنگاره و همچنين بررسي دقيق متن کتاب مقدس بر هر چهار روايت آن (متي، مرقس، لوقا و يوحنا)، دريافتيم که منشا الهام بخش داوينچي، روايت يوحنا از واقعه شام آخر است اما در اين ميان نبايد نبوغ و تخيل داوينچي در خلق چهره ها و نوع واکنش ها را نيز ناديده گرفت.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
-
 
ارجاعات: 
  • ندارد
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

  بازدید یکساله 175
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی