برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
1393 , دوره  8 , شماره  2 (پياپي 30) ; از صفحه 23 تا صفحه 40 .
 
عنوان مقاله: 

اثربخشي آموزش گروهي مهارت حل مساله بر سازگاري دختران نوجوان سازگار

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* گروه روان شناسي باليني، دانشگاه آزاد کرج
 
چکیده: 
هدف: هدف پژوهش تعيين ميزان اثر بخشي آموزش گروهي مهارت حل مسأله بر افزايش سطح کلي سازگاري و مولفه هاي آن در دانش آموزان دختر ناسازگار بود. روش: روش پژوهش شبه آزمايشي با طرح پيش آزمون، پس آزمون، گروه گواه و پيگيري دو ماهه و جامعه آماري 1973 دانش آموز دختر 15 تا 18 ساله مقطع متوسطه شهرستان آبيک در سال تحصيلي 92-1391بود که با مراجعه به پرونده تربيتي آن ها 186 نفر و از بين آن ها 60 نفر به صورت تصادفي انتخاب و پس از همتاسازي در دو گروه 30 نفري آزمايش و گواه جايگزين و پرسش نامه سازگاري دانش آموزان سينها و سينگ 1993 توسط آن ها تکميل شد. گروه آزمايش 8 جلسه 90 دقيقه اي هفته اي يک جلسه آموزش گروهي مهارت هاي حل مسأله را دريافت کرد. داده ها با تحليل کوواريانس و اندازه گيري مکرر تحليل شد. يافته ها: نتايج حاکي از تأثير آموزش مهارت حل مسأله در افزايش سازگاري کلي و سازگاري عاطفي، اجتماعي و تحصيلي دانش آموزان گروه آزمايشي و نيز تاثير آموزش بعد از دو ماه در دوره ي پيگيري در مقايسه با گروه گواه بود. نتيجه گيري: چون نوجواني، خود با ناسازگاري هايي همراه است، طبق نتايج اين پژوهش مي توان از آموزش حل مسأله به عنوان روشي مؤثر جهت ايجاد سازگاري کلي، عاطفي، اجتماعي، تحصيلي نوجوانان بهره مند شد.
 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
-
 
ارجاعات: 
  • ندارد
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

 
بازدید یکساله 56 مباني نظري و تجربي ونداليسم: مروري بر يافته هاي يك تحقيق
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی