برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
مرداد 1396 , دوره  27 , شماره  151 ; از صفحه 166 تا صفحه 179 .
 
عنوان مقاله: 

بررسي غلظت ذرات معلق با قطر آئروديناميكي كم تر از 10 ميكرون (10 PM) در سيستم حمل و نقل متروي تهران

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* مرکز تحقیقات تکنولوژی بهداشت محیط، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران
 
چکیده: 

سابقه و هدف: ذرات معلق از آلاينده اي اصلي موجود در سيستم حمل و نقل زيرزميني مي باشند كه افزايش غلظت آن ها باعث ايجاد پيامدهاي بهداشتي متعددي بر سلامت مسافران و كارگران مترو مي گردد. بنابراين مطالعه حاضر با هدف بررسي غلظت ذرات معلق با قطر آئروديناميكي كم تر از 10 ميكرون در سيستم حمل و نقل متروي تهران در سال 90 انجام شد.
مواد و روش ها: در اين مطالعه غلظت ذرات معلق در يكي از ماه هاي پاييز 1390 در 18 ايستگاه روزميني و خط 1 و 4 ايستگاه زيرزميني اندازه گيري شد. نمونه برداري در سه بازه زماني صبح، ظهر، عصر و در مكان هاي ابتدا، ميان و انتهاي سكو و در قسمت تيكت هال به عمل آمد. از يك دستگاه پرتابل قرائت مستقيم HAZDUSTEPAM5000 با دبي 4 ليتر بر دقيقه براي اندازه گيري استفاده شد. تاثير متغيرهاي عمق ايستگاه، جمعيت مسافري ايستگاه و تعداد قطار بر ميزان انتشار غلظت  PM10 مورد آناليز و بررسي قرار گرفت.
يافته ها: نتايج حاصل از اين مطالعه نشان داد كه ميانگين غلظت PM10 در ايستگاه هاي زيرزميني و روزميني به ترتيب 33.64±17.23 و 21.60±14.41 ميكروگرم بر مترمكعب بود. در بين ساعات نمونه برداري، غلظت  PM10در زمان ظهر با مقدار 32.04±8.25 ميكروگرم بر مترمكعب بيش تر بود. در بين مكان هاي نمونه برداري غلظت 10 PM در قسمت ابتداي سكو و تيكت هال ايستگاه با مقدار به ترتيب 39.91±12.82 و 29.8±3.28 ميكروگرم بر مترمكعب بيش تر بود.
استنتاج: غلظت PM10 در تمامي موارد اندازه گيري پايين تر از استاندارد سازمان حفاظت محيط زيست آمريكا و سازمان حفاظت محيط زيست ايران بود.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
ارجاعات: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

  چکیده انگلیسی بازدید یکساله 97
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی