برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
پاييز 1394 , دوره  23 , شماره  91 ; از صفحه 75 تا صفحه 94 .
 
عنوان مقاله: 

تحليل ميزان انتفاع سطوح مختلف بازار سيب زميني در ايران

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
*
 
چکیده: 

حاشيه بازاريابي و نوسانات توليد و قيمت از جمله مباحث مهم در بازاريابي سيب زميني بوده که توليدکنندگان و مصرف کنندگان و حتي برنامه ريزان دولتي را به چالش انداخته است. نوسانات توليد، قيمت و روند فزاينده آن و همچنين کاهش قيمت در برخي از ماه هاي سال به خصوص فصل برداشت، افزايش قيمت در سطح عمده فروشي و خرده فروشي اين محصول در ماه هاي مختلف سال هاي تحقيق، نارضايتي هايي را براي توليدکنندگان و مصرف کنندگان به وجود آورده است. مقاله حاضر با مطالعه اسنادي و کتابخانه اي و بر اساس اطلاعات دوره زماني1386-1388 به تفکيک ماه ها (36 ماه) به تحليل اقتصادي موضوعات مرتبط با بازاريابي به ويژه در زمينه توليد، قيمت، مسير بازاريابي و حاشيه بازاريابي سيب زميني پرداخته است. بر اساس يافته هاي تحقيق، به تفکيک ماه ها در فاصله زماني سه ساله، توليدکننده سيب زميني به طور متوسط براي هر کيلوگرم 1900 ريال دريافت کرده ولي مصرف کننده سيب زميني 4600 ريال پرداخته است. طي سال هاي مورد بررسي، ميانگين سه ساله حاشيه خرده فروشي 2100 ريال، عمده فروشي 600 ريال و حاشيه کل سيب زميني 2700 ريال بوده در صورتي که ميانگين سهم توليد کننده از قيمت نهايي 40 درصد و سهم حاشيه بازاريابي 60 درصد بوده است.حاشيه بازاريابي در ايران رو به افزايش بوده بدون آنکه خدمات بازاريابي بهبود لازم را پيداکرده باشد. مديريت نامنسجم بازار، نوسانات قيمت، مشکل نقدينگي توليدکنندگان ونهايتا تعدد واسطه ها ازعوامل کليدي اثرگذار برافزايش حاشيه بازاريابي سيب زميني مي باشند.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
ارجاعات: 
  • ندارد
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

  چکیده انگلیسی بازدید یکساله 117
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی