برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
تابستان 1394 , دوره  23 , شماره  90 ; از صفحه 217 تا صفحه 245 .
 
عنوان مقاله: 

بررسي ابعاد تجاري کشمش صادراتي ايران

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* دانشگاه تربیت مدرس
 
چکیده: 

صادرات کالاهاي غيرنفتي و به طور خاص محصولات کشاورزي، اهميت ويژه اي در فعاليت هاي اقتصادي ايران دارد و تاثير آن در رشد و توسعه اقتصادي کشور انکارناپذير است. از اين رو، گسترش صادرات بخش کشاورزي مي تواند زمينه مناسبي را براي حضور ايران در بازارهاي جهاني در امر صادرات کالاهاي غيرنفتي فراهم سازد. در بين صادرات کشاورزي ايران، محصول کشمش نقش مهمي دارد. پژوهش حاضر نيز به بررسي ابعاد تجاري-صادراتي کشمش ايران از جمله مزيت نسبي صادراتي، ساختار بازار صادرات جهاني، بازارهاي هدف صادراتي، نقشه ريزي تجاري و محاسبه شاخص ادغام جهاني، طي سال هاي 2000 تا 2009 پرداخته است. نتايج اين مطالعه نشان مي دهد که طي دوره مورد بررسي، کشور ايران در صادرات کشمش داراي مزيت نسبي بالايي بوده هر چند از سال 2004 به بعد مزيت نسبي اين محصول روندي نزولي داشته است. همچنين با در نظر گرفتن شاخص هاي اولويت بندي بازار هدف و شاخص ادغام جهاني، کشورهاي الجزاير، پاناما، لسوتو و سنت کيتس و نويس، بهترين بازارهاي هدف صادراتي محصول کشمش ايران بوده اند. علاوه بر اين، ساختار بازار جهاني محصول کشمش از نوع انحصار چندجانبه بسته بوده و نقشه تجاري بازار اين محصول نيز نشان مي دهد که بازار صادرات ايران رو به افول است. در نهايت، پيشنهاد مي شود که با بازنگري در سياست هاي حمايتي در خصوص توليد، فراوري، بازاريابي و تجارت اين محصول، زمينه گسترش صادرات و حفظ جايگاه رقابتي ايران در بازار جهاني فراهم شود.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
ارجاعات: 
  • ندارد
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

  چکیده انگلیسی بازدید یکساله 253
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی