برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
تابستان 1394 , دوره  23 , شماره  90 ; از صفحه 55 تا صفحه 74 .
 
عنوان مقاله: 

عوامل موثر بر انعقاد قرارداد فروش گوجه فرنگي در شهرستان مشهد

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* دانشگاه تهران
 
چکیده: 

پذيرش ابزارهاي نوين مديريت ريسک توسط کشاورزان يکي از مسائل پيش روي سياست گذاران است، لذا در مطالعه حاضر عوامل موثر بر انعقاد قرارداد فروش محصول گوجه فرنگي در شهرستان مشهد به عنوان يکي از ابزارهاي مواجهه با ريسک بررسي شد. براي رسيدن به اين هدف ابتدا با نظر کارشناسان جهاد کشاورزي شهرستان فوق مهم ترين متغيرهاي موثر بر انعقاد قرارداد فروش محصول گوجه فرنگي در شهرستان مشهد شناسايي گرديد. در ادامه، با به کارگيري روش نمونه گيري تصادفي ساده 100 کشاورز انتخاب و به صورت پيمايشي و از طريق تکميل پرسش نامه اطلاعات مورد نياز از آنان در سال 1391 جمع آوري شد. سپس با استفاده از مدل تحليل عاملي اکتشافي، متغيرهاي شناسايي شده در چهار عامل دسته بندي شدند و بر اين اساس، آثار آن ها بر انعقاد قرارداد فروش محصول گوجه فرنگي بررسي شد. نتايج حاصل از مدل تحليل عاملي اکتشافي نشان مي دهد که متغيرهاي بارگذاري شده در عامل اول شامل فراهم نمودن فناوري و اطلاعات ترويجي لازم جهت کشت محصول، کمک به افزايش کيفيت محصول و در نهايت کمک به تامين نهاده هاي مورد نياز کشاورزان با 22.12 درصد بيشترين توضيح دهندگي و همچنين متغيرهاي بارگذاري شده در عامل چهارم شامل دسترسي مناسب و آسان به بازار با 12.56 درصد کمترين توضيح دهندگي را از علل پذيرش و انعقاد قرارداد فروش محصول گوجه فرنگي با کارخانه هاي فراوري شهرستان مشهد داشته اند. در نهايت نيز با توجه به يافته هاي مطالعه حاضر، مداخله هدفمند کارخانه هاي فراوري رب گوجه فرنگي موجود در شهرستان مشهد از طريق آگاهي بخشي به کشاورزان درباره چگونگي استفاده از فناوري هاي نوين، نحوه ترکيب و استفاده از نهاده ها، نحوه انجام کارهاي زراعي و نيز کمک به کشاورزان در تهيه نهاده هاي مورد نياز آن ها پيشنهاد شد.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
ارجاعات: 
  • ندارد
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

  چکیده انگلیسی بازدید یکساله 140
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی