4 SID.ir | تحليل بازار واردات پرتقال در ايران

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
عنوان مقاله: 

تحليل بازار واردات پرتقال در ايران

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* دانشگاه تربيت مدرس
 
چکیده: 

واردات ميوه در سال هاي اخير افزايش چشمگيري داشته و در اين ميان پرتقال يکي از مهم ترين ميوه هاي وارداتي ايران بوده است. در اين تحقيق، با استفاده از داده هاي فصلي (سه ماهه) طي تابستان 1384 تا زمستان 1389 و الگوسازي اقتصادسنجي تقاضاي وارداتي پرتقال با استفاده از معکوس سيستم تقاضاي تقريبا ايده آل بررسي و با استفاده از مدل تقاضاي باقي مانده، ساختار بازار واردات ايران با هريک از کشورهاي عمده صادرکننده پرتقال به طور جداگانه مطالعه شده است. بر اساس نتايج حاصل از کشش هاي خودمقداري، کشورهاي امارات و مصر و آفريقاي جنوبي نسبت به افزايش مقدار واردات پرتقال حساسيت کمي را دارند در حالي که کشور ترکيه نسبت به افزايش مقدار واردات واکنش بيشتري را نشان مي دهد. بر پايه نتايج کشش هاي تقاطعي مقداري مشخص شد که کشورهاي صادرکننده پرتقال به ايران جانشين هاي ضعيفي براي يکديگرند و طبق نتايج حاصل از مدل تقاضاي باقي مانده، در بازار واردات پرتقال ايران از مصر درجاتي از انحصار وجود دارد و با افزايش سهم بازار براي ديگر کشورها مي توان انحصار موجود در بازار واردات پرتقال ايران از مصر را از بين برد.

 
كلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
ارجاعات: 
  • ندارد
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

  چکیده انگلیسی بازدید یکساله 192
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی