برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
زمستان 1395 , دوره  24 , شماره  96 ; از صفحه 1 تا صفحه 24 .
 
عنوان مقاله: 

انتقال قيمت در سطوح مختلف بازار مرکبات ايران، رهيافتي از داده هاي ماهانه قيمتي

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* موسسه پژوهش‌های برنامه ریزی و اقتصاد کشاورزی و توسعه
 
چکیده: 

اين مطالعه به بررسي رفتار انتقال قيمت بازار مرکبات در سطوح مختلف توليدکننده، عمده فروش و خرده فروش با استفاده از رهيافت الگوي تصحيح خطا (ECM) بر مبناي داده هاي ماهانه فيلتر شده مي پردازد. باتوجه به ماهانه بودن داده ها، ابتدا به بررسي ريشه هاي فصلي و تعديل آن پرداخته شد، سپس بر اساس مشاهداتي که روند فصلي در آن ها تعديل شده، الگوي انتقال قيمت بازار داخلي براي محصولات مورد نظر برآورد گرديد. نتايج به دست آمده از برآورد الگوي انتقال قيمت، عدم تقارن در انتقال قيمت بازار مرکبات در سطوح مختلف انواع مرکبات را نشان مي دهد. تنها در مورد پرتقال در بلندمدت انتقال متقارن قيمت بين سطوح عمده فروشي- توليدکننده مشاهده شد. همچنين در مورد محصول نارنگي انتقال متقارن بين سطوح خرده فروش- عمده فروش و عمده فروش- توليدکننده در کوتاه مدت ملاحظه شد. در ضمن بر اساس اين نتايج، اندازه و سرعت انتقال قيمت در سطوح بازاري محصولات مورد نظر متفاوت است. با توجه به اهميت مبحث انتقال قيمت و ارتباط آن با حاشيه بازار، پيشنهاد مي شود در مورد محصولاتي که با انتقال نامتقارن در ساير سطوح مواجه بوده اند، سياست هاي کنترل و تنظيم بازار با هدف برقراري ساختار متقارن در بازار صورت گيرد.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
ارجاعات: 
  • ندارد
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

  چکیده انگلیسی بازدید یکساله 73
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی