برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
بهار 1396 , دوره  25 , شماره  97 ; از صفحه 119 تا صفحه 136 .
 
عنوان مقاله: 

بررسي بازار محصولات کشاورزي با تاکيد بر سهم عوامل مختلف از منافع بازار (مطالعه موردي بازار انار استان يزد)

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* دانشگاه اردکان
 
چکیده: 

مقاله: با توجه به اهميت توليد و صادرات انار در شهرستان ميبد يزد، پرداختن به مسائل موجود در بازار اين محصول از اهميت قابل توجهي برخوردار خواهد بود. لذا با تکميل 132 پرسش نامه در هر يک از سطوح توليدکننده يا باغداران، عمده فروش و خرده فروش، حاشيه و سهم هريک از سطوح بازار در بازار انار درجه يک و دو در ميبد يزد بررسي شد. نتايج تحقيق نشان داد که حاشيه عمده فروشي، خرده فروشي و حاشيه کل در مورد انار درجه يک اين شهرستان به ترتيب 4110.9، 2187.5 و 6298.5 ريال به ازاي هر کيلوگرم بوده است. در مورد انار درجه دو نيز اين حاشيه ها عبارت بودند از: 3421.8، 1684.3 و 5105.6 ريال به ازاي هر کيلوگرم. سهم توليدکننده يا باغدار، عمده فروش و خرده فروش از قيمت خرده فروشي، در مورد انار درجه دو به ترتيب 28.3، 48.05 و 23.65 درصد مي باشد. در مورد انار درجه يک، سهم هاي مربوطه به ترتيب 44.48، 36.24 و 19.28 برآورد گرديد و همان گونه که ملاحظه مي شود، با افزايش کيفيت انار و توليد انار درجه يک، سهم باغدار افزايش خواهد يافت. سهم بالاي عمده فروش نيز به طور قابل توجهي کاهش خواهد يافت. همچنين ضريب هزينه بازاريابي در بازار انار درجه يک و دو به ترتيب برابر 24.13 و 31.30 درصد برآورد شد که مبين آن است که سهم هزينه بازاريابي در قيمت نهايي محصول در بازار انار درجه يک کمتر بوده است. برآورد عوامل موثر بر سهم بازار نيز نشان داد که هزينه بازار اثر مثبت و معني دار بر سهم بازار داشته است. لذا حتي با توليد انار درجه يک، سياست هاي تنظيم بازار به منظور انطباق مناسب حاشيه هاي به وجود آمده با هزينه هاي بازار به منظور افزايش سهم باغدار در بازار ضروري خواهد بود.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط:  
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 
ارتباط خیلی زیاد ارتباط زیاد مرتبط ارتباط کمتر
 
ارجاعات: 
  • ثبت نشده است
 
استنادات: 
  • ثبت نشده است
 
+جهت ارجاع به این مقاله کلیک کنید(Cite).
APA : کپی

امیری، ز.، و فتاحی، ا.، و رفیعی، ح. (1396). بررسی بازار محصولات کشاورزی با تاکید بر سهم عوامل مختلف از منافع بازار (مطالعه موردی بازار انار استان یزد). اقتصاد کشاورزی و توسعه, 25(97), 119-136. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=298240



Vancouver : کپی

امیری زهرا، فتاحی احمد، رفیعی حامد. بررسی بازار محصولات کشاورزی با تاکید بر سهم عوامل مختلف از منافع بازار (مطالعه موردی بازار انار استان یزد). اقتصاد کشاورزی و توسعه. 1396 [cited 2021July25];25(97):119-136. Available from: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=298240



IEEE : کپی

امیری، ز.، فتاحی، ا.، رفیعی، ح.، 1396. بررسی بازار محصولات کشاورزی با تاکید بر سهم عوامل مختلف از منافع بازار (مطالعه موردی بازار انار استان یزد). اقتصاد کشاورزی و توسعه, [online] 25(97), pp.119-136. Available: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=298240.



 

 
بازدید یکساله 243 مباني نظري و تجربي ونداليسم: مروري بر يافته هاي يك تحقيق
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی