مشخصات مقاله عنوان نشریه: علوم پزشكي رازي (مجله دانشگاه علوم پزشكي ايران) اطلاعات شماره: آذر 1395 , دوره 23 , شماره 150 ; از صفحه 35 تا صفحه 45 . عنوان مقاله: بررسي ارتباط انگيزه پيشرفت تحصيلي و مديريت زمان با موفقيت تحصيلي دانشجويان كارشناسي دانشكده پيراپزشكي دانشگاه علوم پزشكي ايران نویسندگان: سهرابي زهره, قوتي فاطمه*, ميرحسيني فخرالسادات, حسيني آغافاطمه آدرس: * دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران چکیده: زمينه و هدف: از آنجايي كه هدف اصلي ورود به دانشگاه موفقيت و پيشرفت تحصيلي است. شناسايي عوامل موثر در پيشرفت تحصيلي، يكي از مقوله هاي مهم و مورد پژوهش محققان مي باشد. مديريت زمان يا در واقع استفاده اثربخش از زمان، در جهان امروز لازمه پيشرفت و ارتقاست و با عنايت به اين كه انگيزه پيشرفت نيز باعث تحرك و پويايي و برنامه ريزي صحيح در حين تحصيل مي شود، بنابراين هدف از مطالعه حاضر ارتباط انگيزه پيشرفت تحصيلي و مديريت زمان با موفقيت تحصيلي دانشجويان مقطع كارشناسي دانشكده پيراپزشكي دانشگاه علوم پزشكي ايران تعيين گرديد.روش كار: اين پژوهش از نوع مطالعه مقطعي توصيفي- تحليلي است. كل دانشجويان مقطع كارشناسي دانشكده پيراپزشكي دانشگاه علوم پزشكي ايران به جز دانشجويان ترم اول كه تعداد آنان 341 نفر بود به روش سرشماري وارد مطالعه شدند از اين تعداد 288 پرسشنامه (84.4 درصد) بصورت كامل تكميل گرديد. براي گردآوري داده ها از اطلاعات دموگرافيك و دو پرسشنامه مديريت زمان (بريتون و تسر) و انگيزه پيشرفت تحصيلي (هرمنس) به روش توزيع حضوري استفاده شد. در اين پژوهش ابتدا به بررسي روايي محتوايي پرسشنامه ها به شكل كمي با استفاده از دو شاخص نسبي روايي محتوا و شاخص روايي محتوا پرداخته شد. پس از جمع آوري اطلاعات با استفاده از نرم افزار مايكروسافت اكسل و SPSS و بهره مندي از آمارهاي توصيفي و تحليلي (ضريب همبستگي اسپيرمن و رگرسيون چند متغيره)، تجزيه و تحليل شد.نتايج: يافته ها نشان داد، ميانگين و انحراف معيار سن دانشجويان 22.6±5.786 سال مي باشد. اكثريت دانشجويان (66.3 درصد، تعداد 191 نفر) زن، (82.6 درصد، تعداد 238 نفر) مجرد، (73.3 درصد، تعداد 211 نفر) در مقطع كارشناسي پيوسته، (27.1 درصد، تعداد 78 نفر) رشته اتاق عمل، (37.5 درصد، تعداد 108 نفر) ترم چهارم تحصيلي و ميانگين و انحراف معيار معدل دانشجويان 16.92±1.188 و اكثرا (68.4 درصد) بصورت غير خوابگاهي سكونت داشتند. ميانگين و انحراف معيار امتياز انگيزه پيشرفت تحصيلي در بين دانشجويان به طور كلي 84.3±8.3 مي باشد. ميانگين و انحراف معيار امتياز مديريت زمان 46.2±7.0 است. ضريب همبستگي اسپيرمن بين متغير موفقيت تحصيلي (معدل) و نمره انگيزه پيشرفت همبستگي خطي مستقيم معنادار وجود داشت (r=0.311، p<0.001). به طوري كه با افزايش انگيزه پيشرفت معدل افزايش يافته است. ضريب همبستگي اسپيرمن بين متغير موفقيت تحصيلي (معدل) و نمره مديريت زمان همبستگي خطي مستقيم معنادار وجود داشت (r=0.197، p=0.001) به طوري كه با افزايش نمره مديريت زمان نمره موفقيت تحصيلي (معدل) افزايش مي يابد.نتيجه گيري: يافته هاي اين مطالعه نشان داد بين مديريت زمان و انگيزه پيشرفت تحصيلي با موفقيت تحصيلي رابطه معنادار وجود دارد. از آنجايي كه مي توان بر اساس انگيزه پيشرفت تحصيلي، موفقيت تحصيلي را پيش بيني نمود، سرمايه گذاري براي آموزش و تقويت انگيزه پيشرفت در جمعيت دانشجويان، مي تواند در پيشرفت تحصيلي آنها موثر واقع شود. کلید واژه: مديريت زمان(Q2)انگيزه پيشرفت تحصيلي(Q1)پيشرفت تحصيلي(Q2)موفقيت تحصيلي(Q2)دانشجويان كارشناسي دانشگاه علوم پزشكي ايران(Q1) چارک 1 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک اول تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع خیلی زیاد است. چارک 2 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک دوم تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع زیاد است. چارک 3 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک سوم تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع کم است. چارک 4 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک چهارم تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع خیلی کم است. موضوعات مرتبط: جهت گیری هدفسبک های یادگیریهوش هیجانیسبک یادگیریاضطراب امتحانعزت نفسعملکرد تحصیلیموفقیت تحصیلیتدریس اثربخشعملکرد تحصیلیپیشرفت تحصیلیوضعیت تحصیلی ارجاعات: بررسي انگيزه پيشرفت و رابطه آن با موفقيت تحصيلي در دانشجويان رشته هاي پزشكي، پرستاري و خدمات درماني در يك دانشگاه علوم پزشكي بررسي رابطه بين منبع کنترل مديران با انگيزش شغلي کارکنان دانشگاه آزاد اسلامي استان آذربايجان شرقي در سال 89-88 پيش بيني پيشرفت تحصيلي بر اساس هوش هيجاني و انگيزش پيشرفت در بين دانشجويان دانشگاه آزاد اسلامي واحد رودهن در سال 1392 تعيين اثر بخشي آموزش راهبردهاي مديريت زمان بر سلامت رواني و انگيزش پيشرفت تحصيلي دانش آموزان نقش سلامت روان بر عملکرد تحصيلي دانشجويان، با ميانجيگري انگيزش پيشرفت تحصيلي مقالات نشریه ای مرتبط: رابطه انگيزه پيشرفت و پيشرفت تحصيلي در دانشجويانتاثير انگيزه پيشرفت در پيشرفت تحصيليعوامل موثر بر پيشرفت تحصيلي دانشجويانبررسي پيشرفت تحصيلي دانشجويان با عوامل مختلفارتباط انگيزه پيشرفت و فرسودگي تحصيلي در دانشجويان پرستاري: يك مطالعه توصيفي – همبستگي مقالات همایشی مرتبط: مقایسه دیدگاه اساتید و دانشجویان در زمینه عوامل موثر بر عدم پیشرفت تحصیلی دانشجویانرابطه انگیزه پیشرفت تحصیلی، سازگاری اجتماعی با مدیریت زمان در دانش آموزان دختر پایه اول متوسطه دوم شهرستان شادگانتاثیر نگرش تحصیلی و انگیزه پیشرفت در سازگارینقش کارکردی روش تدریس ایفای نقش بر انگیزه پیشرفت و پیشرفت تحصیلی (مطالعه موردی: دانش آموزان پسر پایه ششم ابتدایی)بررسی رابطه خودگردانی با یادگیری فعال فراگیران ویدئوهای مرتبط از مکتبخونه چکیده انگلیسی بازدید یکساله 159 آخرین های بلاگ افزودن فوتر در پاورپوینتآموزش جستجوی دقیق در اسکوپوسآموزش اضافه کردن دو محور در ورد و اکسلیافتن کلمه مترادف انگلیسی در ورد wordتکنیک های جستجو در گوگل: استفاده از عملگر Notتست آنلاین کرونا ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی