مشخصات مقاله عنوان نشریه: پژوهش در برنامه ريزي درسي (دانش و پژوهش در علوم تربيتي-برنامه ريزي درسي) اطلاعات شماره: تابستان 1396 , دوره 14 , شماره 26 (پياپي 53) ; از صفحه 118 تا صفحه 136 . عنوان مقاله: آسيب شناسي آموزش به زبان فارسي از ديدگاه دبيران و دانش آموزان دبيرستاني کردزبان شهرستان سنقر و کليايي و ارائه راهکارها نویسندگان: محمدي صمد, شكاري عباس*, مدني سيداحمد آدرس: * دانشگاه کاشان، کاشان، ایران چکیده: هدف اين پژوهش آسيب شناسي آموزش به زبان فارسي بر اساس ديدگاه برنامه درسي چند فرهنگي و مسائل دوزبانگي است. پژوهش از نوع طرح هاي تحقيق به روش آميخته (ترکيبي) و با رويکردي تشريحي است و ازنظر هدف کاربردي است. جامعه آماري شامل 160 دبير و 4023 دانش آموز و نمونه آماري آن 113 دبير و 354 دانش آموزان دبيرستاني کردزبان شهرستان سنقر و کليايي است که به روش نمونه گيري خوشه اي چندمرحله اي و بر اساس جدول کرجسي و مورگان انتخاب شده اند. ابزار پژوهش: الف) پرسشنامه محقق ساخته براي بررسي ديدگاه دانش آموزان و دبيران (شامل 21 گويه بسته پاسخ) در مورد آسيب هاي فرهنگي، دانشي، نگرشي و توانشي است. ب) مصاحبه انفرادي نيمه ساختاريافته با 20 نفر از مسوولان آموزشي و پرورشي و دبيران نمونه که به روش نمونه گيري هدفمند انتخاب شدند. اعتبار پرسشنامه بر اساس ضريب آلفاي کرونباخ براي دبيران 0.75 و براي دانش آموزان 0.76 برآورد گرديد و روايي صوري و محتوايي پرسشنامه و سوالات مصاحبه با نظر کارشناسان و اساتيد گروه علوم تربيتي در حد مطلوب ارزيابي شد. در تجزيه وتحليل داده ها از آمار توصيفي و استنباطي (جدول فراواني، ميانگين، درصد فراواني و آزمون T تک نمونه اي) استفاده شد. يافته ها نشان داد که آموزش به زبان فارسي، يادگيري دانش آموزان را در حيطه هاي دانشي، نگرشي و توانشي با اختلال روبه رو کرده و در مسائل فرهنگي باعث دور شدن دانش آموزان از هويت فرهنگي و بي توجهي به زبان مادري شده است. تحليل داده ها نيز نشان داد که بيشترين آسيب هاي يادگيري به ترتيب معطوف به حوزه دانشي، نگرشي و توانشي است؛ بنابراين براي کاستن اين آسيب ها در دانش آموزان دوزبانه و برقراري عدالت آموزشي شايسته است برنامه درسي چندفرهنگي در نظام آموزشي اجرا شود. کلید واژه: آسيب شناسي(Q2)برنامه درسي چندفرهنگي(Q1)توانشي(Q1)دانشي(Q1)دوزبانه(Q1)زبان مادري(Q1)نگرشي(Q1) چارک 1 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک اول تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع خیلی زیاد است. چارک 2 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک دوم تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع زیاد است. چارک 3 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک سوم تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع کم است. چارک 4 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک چهارم تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع خیلی کم است. موضوعات مرتبط: هویتاقتصادفرهنگآبشش ارجاعات: ندارد مقالات نشریه ای مرتبط: آسيب شناسي روش هاي تدريس در فرايند ياددهي و يادگيري از ديدگاه دبيران و دانش آموزان دبيرستان هاي شهر اصفهانآسيب شناسي فرآيند برقراري ارتباط در فرآيند ياددهي- يادگيري از ديدگاه دبيران و دانش آموزان دبيرستانهاي شهر اصفهان نيازسنجي و تعيين اولويت هاي آموزشي دانش آموزان و دبيران مقطع راهنمايي در زمينه محيط زيستمشکلات مراکز آموزش از راه دور از ديدگاه دبيران و دانش آموزان دوره متوسطه شهر اصفهان در سال تحصيلي 88 -1378بررسي ميزان کارآمدي آموزش زبان عربي عمومي در مقطع متوسطه، ازنظر دبيران و دانش آموزان شهر کرمان مقالات همایشی مرتبط: پیش بینی اختلالات یادگیری بر اساس رشد زبان دانش آموزان پایه دوم و سوم ابتداییدوزبانگی و نقش زبان مادری در تعیین رویکرد برنامه درسی زبان آموزی در مناطق دوزبانهمدیریت دانش و اهمیت آن در سازمانبررسی نقش مشاور در پیشرفت تحصیلی دانش آموزان از دیدگاه دبیران و دانش آموزان دبیرستان های دخترانه شهر پل دختربررسی نقش مشاور در سلامت روانی دانش آموزان از دیدگاه دبیران و دانش آموزان دبیرستان های دخترانه ی شهر پل دختر ویدئوهای مرتبط از مکتبخونه چکیده انگلیسی بازدید یکساله 143 آخرین های بلاگ آموزش جستجوی دقیق در اسکوپوسآموزش اضافه کردن دو محور در ورد و اکسلچگونه جدیدترین مطلب را در گوگل جستجو کنیمیافتن کلمه مترادف انگلیسی در ورد wordتکنیک های جستجو در گوگل: استفاده از عملگر Notتست آنلاین کرونا ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی