برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
 
عنوان مقاله: 

مقايسه تعليم دانش آموزان ابتدائي مطابق با ارزش هاي اسلامي در کشورهاي جمهوري اسلامي ايران و جمهوري آذربايجان

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* دانشگاه فرهنگیان، علامه امینی تبریز
 
چکیده: 

هدف تحقيق حاضر بررسي مقايسه اي تعليم دانش آموزان ابتدائي مطابق با ارزش هاي اسلامي در کشورهاي جمهوري اسلامي ايران و جمهوري آذربايجان است. تحقيق حاضر يک تحقيق تحليل محتوا و مقايسه اي است که در آن کتاب هاي درسي دو کشور در دوره 4 پايه ابتدايي مورد بررسي قرارگرفته اند. همچنين نمونه اي از 400 دانش آموز و 280 معلم در دو کشور جمهوري آذربايجان و جمهوري اسلامي ايران به روش نمونه گيري تصادفي خوشه اي انتخاب و مورد مقايسه قرار گرفته اند. ابزار به کار گرفته شده براي مقايسه معلمان و دانش آموزان پرسشنامه محقق ساخته آگاهي و عمل به احکام ديني است. نتايج تحقيق نشان داد که تعداد موارد مربوط به ارزش هاي اسلامي در کتب درسي ايران 271 مورد و در کتب درسي کشور آذربايجان 34 مورد است. همچنين نتايج تحليل واريانس نشان داد که از نظر آگاهي و عمل به مفاهيم ديني و ارزش هاي معنوي بين دانش آموزان دو کشور تفاوت معني داري وجود دارد. اين نتيجه در مورد معلمان نيز مورد تاييد قرار گرفت. نتايج تحقيق بالا بودن تاکيد بر ارزش هاي اسلامي در محتواي درسي و همچنين آگاهي و عمل به آن را در معلمان و دانش آموزان ايران در مقايسه با کشور آذربايجان است.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
ارجاعات: 
  • ندارد
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

  بازدید یکساله 95
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی