مشخصات مقاله عنوان نشریه: پژوهش در برنامه ريزي درسي (دانش و پژوهش در علوم تربيتي-برنامه ريزي درسي) اطلاعات شماره: بهار 1396 , دوره 14 , شماره 25 (پياپي 52) ; از صفحه 130 تا صفحه 140 . عنوان مقاله: مقايسه تاثير آموزش مسائل زيست محيطي به شيوه نگاره مفهوم مشارکتي و روش رايج، بر يادگيري، يادداري و طبيعت گرايي دانش آموزان پايه پنجم نویسندگان: فيضي فرخ*, مهدي زاده حسين, آقايي شيرزاد آدرس: * دانشگاه فرهنگیان کرمانشاه، کرمانشاه، ایران چکیده: اين مطالعه با هدف بررسي و مقايسه تاثير اجراي الگوي تدريس نگاره مفهوم مشارکتي و روش رايج تدريس، بر يادگيري و يادداري مفاهيم زيست محيطي و ميزان طبيعت گرايي دانش آموزان پايه پنجم ابتدايي صورت گرفت. روش اجراي پژوهش نيمه تجربي با پيش آزمون- پس آزمون و گروه کنترل است جامعه ي آماري دانش آموزان پايه پنجم ابتدايي منطقه ماهيدشت استان کرمانشاه در سال تحصيلي 92-91 و نمونه هاي آماري تعداد 38 نفر در دو کلاس، به شيوه ي نمونه هاي در دسترس انتخاب و بر اساس اصل انتساب تصادفي در گروه هاي آزمودني قرار گرفتند. در دو گروه آزمودني به ترتيب، دانش آموزان، مفاهيم رابطه انسان و محيط زيست را با استفاده از روش نگاره مفهوم به شيوه مشارکتي، و روش رايج آموزش ديدند. براي گرد آوري داده ها، از آزمون معلم ساخته يادگيري، يادداري و مقياس ارتباط با طبيعت نيسبت و همکاران (2009) استفاده گرديد. تاييد روايي ابزار محقق ساخته بر اساس نظر متخصصين و پايايي آن به شيوه ي بازآزمايي و محاسبه ي ضريب همبستگي برابر 0.79 تعيين گرديد. نتايج پژوهش نشان داد عملکرد يادگيري و يادداري دانش آموزاني که با الگوي نگاره مفهوم مشارکتي آموزش ديده اند از گروه ديگر بيشتر و در طبيعت گرايي نيز، نسبت به گروه کنترل، نگرش مثبت تري به طبيعت داشته اند. کلید واژه: طبيعت گرايي(Q1)نگاره مفهوم(Q1)روش رايج(Q1)يادگيري(Q2)پايه پنجم(Q2) چارک 1 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک اول تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع خیلی زیاد است. چارک 2 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک دوم تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع زیاد است. چارک 3 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک سوم تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع کم است. چارک 4 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک چهارم تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع خیلی کم است. موضوعات مرتبط: ایهامشعرصورخیالتصویرپزشکیروش تدریسمهارت های بالینیتفکر انتقادی ارجاعات: ندارد مقالات نشریه ای مرتبط: بررسي تاثير آموزش محيط زيست مبتني بر تئوري ارتباط گرايي بر ميزان يادگيري و ارتباط با طبيعت دانش آموزان پايه ششم ابتداييتاثير آموزشي چندرسانه اي بر ميزان يادگيري و يادداري رياضي دانش آموزان دختر کم توان ذهني پايه چهارم شهر اراکتاثير روش تدريس مبتني بر «تکاليف مشارکتي» بر يادگيري و يادداري دانش آموزان در درس رياضيات پايه نهمپادکست و تاثير آن بر آگاهي هاي زيست محيطي دانش آموزان دوره راهنمايينظريه يادگيري نگاره مفهوم، اجرا و تعيين اندازه اثر آن بر پيشرفت تحصيلي دانش آموزان پسر کلاس چهارم ابتدايي درس جغرافيا منطقه 15 جنوب تهران مقالات همایشی مرتبط: بررسی تاثیر آموزش هیبریدی بر میزان یادگیری و یادداری درس ریاضی دانش آموزان پایه ششم ابتداییرابطه انسان و طبیعت در مکتب هرات با تاکید بر نگاره های شیخ صنعانگزارش تجربه و کارکرد بررسی و مقایسه تاثیر سه سناریو آموزش به شیوه ترکیبی در ارتقاء میزان یادگیری و یادداری علوم بهداشتی در بین دانش آموزان ابتداییاستفاده از الگوی تدریس پیش سازمان دهنده در سطح آموزش عالی؛ راهی برای افزایش یاددهی و یادداری دانشجویانبررسی تاثیر الگوی تدریس ساختن گرایی در بهبود عملکرد و یادگیری دانش آموزان در درس شیمی پایه سوم دبیرستان ویدئوهای مرتبط از مکتبخونه چکیده انگلیسی بازدید یکساله 151 آخرین های بلاگ آموزش جستجوی دقیق در اسکوپوسآموزش اضافه کردن دو محور در ورد و اکسلچگونه جدیدترین مطلب را در گوگل جستجو کنیمیافتن کلمه مترادف انگلیسی در ورد wordتکنیک های جستجو در گوگل: استفاده از عملگر Notتست آنلاین کرونا ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی