برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
 
عنوان مقاله: 

مقايسه تاثير آموزش مسائل زيست محيطي به شيوه نگاره مفهوم مشارکتي و روش رايج، بر يادگيري، يادداري و طبيعت گرايي دانش آموزان پايه پنجم

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* دانشگاه فرهنگیان کرمانشاه، کرمانشاه، ایران
 
چکیده: 

اين مطالعه با هدف بررسي و مقايسه تاثير اجراي الگوي تدريس نگاره مفهوم مشارکتي و روش رايج تدريس، بر يادگيري و يادداري مفاهيم زيست محيطي و ميزان طبيعت گرايي دانش آموزان پايه پنجم ابتدايي صورت گرفت. روش اجراي پژوهش نيمه تجربي با پيش آزمون- پس آزمون و گروه کنترل است جامعه ي آماري دانش آموزان پايه پنجم ابتدايي منطقه ماهيدشت استان کرمانشاه در سال تحصيلي 92-91 و نمونه هاي آماري تعداد 38 نفر در دو کلاس، به شيوه ي نمونه هاي در دسترس انتخاب و بر اساس اصل انتساب تصادفي در گروه هاي آزمودني قرار گرفتند. در دو گروه آزمودني به ترتيب، دانش آموزان، مفاهيم رابطه انسان و محيط زيست را با استفاده از روش نگاره مفهوم به شيوه مشارکتي، و روش رايج آموزش ديدند. براي گرد آوري داده ها، از آزمون معلم ساخته يادگيري، يادداري و مقياس ارتباط با طبيعت نيسبت و همکاران (2009) استفاده گرديد. تاييد روايي ابزار محقق ساخته بر اساس نظر متخصصين و پايايي آن به شيوه ي بازآزمايي و محاسبه ي ضريب همبستگي برابر 0.79 تعيين گرديد. نتايج پژوهش نشان داد عملکرد يادگيري و يادداري دانش آموزاني که با الگوي نگاره مفهوم مشارکتي آموزش ديده اند از گروه ديگر بيشتر و در طبيعت گرايي نيز، نسبت به گروه کنترل، نگرش مثبت تري به طبيعت داشته اند.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
ارجاعات: 
  • ندارد
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

 
چکیده انگلیسی بازدید یکساله 151 مباني نظري و تجربي ونداليسم: مروري بر يافته هاي يك تحقيق
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی