3 SID.ir | تاثير برنامه درسي آموزش هنر ديسيپلين محور بر تربيت هنري دانش آموزان دوره ابتدايي

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
عنوان مقاله: 
تاثير برنامه درسي آموزش هنر ديسيپلين محور بر تربيت هنري دانش آموزان دوره ابتدايي
 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* گروه علوم تربيتي، دانشگاه آزاد اسلامي واحد خمين، خمين، ايران
 
چکیده: 

هدف اين پژوهش بررسي تاثير برنامه درسي آموزش هنر ديسيپلين محور بر تربيت هنري دانش آموزان دوره ابتدايي سال تحصيلي 90-1389 بود. تحقيق حاضر به روش شبه آزمايشي و با طرح پيش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل انجام شد. جامعه مورد مطالعه کليه دانش آموزان پايه پنجم ابتدايي شهر تنکابن به تعداد 910 نفر در سال تحصيلي 90-1389 بوده است و نمونه آماري مشتمل بر دو گروه 25 نفري گواه و آزمايش بود که از ميان کلاس هاي داير پايه پنجم مدارس ابتدايي شهرستان تنکابن به روش نمونه گيري، تصادفي خوشه اي انتخاب شدند. ابزار سنجش، آزمون تن تز، براي اندازه گيري ميزان تربيت هنري در چهار مولفه توليد، نقد، تاريخ هنر و زيباشناسي مورد استفاده قرار گرفت، که پس از تاييد روايي، پايايي آن به وسيله آلفاي کرونباخ به ترتيب توليد هنري 0.81، نقد هنري 0.82، تاريخ هنري 0.83، زيبايي شناسي 0.83 و در کل 0.93 محاسبه شد. براي تحليل داده ها از آمار توصيفي و در بخش آمار استنباطي از آزمون تحليل کواريانس چند متغيره (مانکووا[1]) نرم افزار spss استفاده شده است. آموزش هنر شامل ايجاد و توسعه چهار مهارت توليد، نقد، تاريخ هنري، و زيبايي شناسي در دانش آموزان مي باشد که نتايج حاصل از مانکووا نشان داد که بين پس آزمون تربيت هنري دانش آموزان در حوزه هاي توليد و نقد هنري در دو گروه تفاوت معناداري مشاهده نشد، بنابراين برنامه درسي آموزش هنر ديسيپلين محور در حوزه توليد و نقد هنري بر ميزان تربيت هنري دانش آموزان تاثير ندارد. در حالي که، بين پس آزمون تربيت هنري دانش آموزان در حوزه هاي تاريخ هنري و زيبايي شناسي در دو گروه تفاوت معنادار مشاهده شد، از اين رو برنامه درسي آموزش هنر ديسيپلين محور در حوزه تاريخ هنري و زيبايي شناسي بر تربيت هنري دانش آموزان تاثير دارد.

 
كلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
ارجاعات: 
  • ندارد
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

  بازدید یکساله 398
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی