مشخصات مقاله عنوان نشریه: پژوهش در برنامه ريزي درسي (دانش و پژوهش در علوم تربيتي-برنامه ريزي درسي) اطلاعات شماره: بهار 1396 , دوره 14 , شماره 25 (پياپي 52) ; از صفحه 98 تا صفحه 110 . عنوان مقاله: تاثير برنامه درسي آموزش هنر ديسيپلين محور بر تربيت هنري دانش آموزان دوره ابتدايي نویسندگان: غفاري خليل*, كاظم پور اسماعيل, اوقاتي همداني مريم آدرس: * گروه علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد خمین، خمین، ایران چکیده: هدف اين پژوهش بررسي تاثير برنامه درسي آموزش هنر ديسيپلين محور بر تربيت هنري دانش آموزان دوره ابتدايي سال تحصيلي 90-1389 بود. تحقيق حاضر به روش شبه آزمايشي و با طرح پيش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل انجام شد. جامعه مورد مطالعه کليه دانش آموزان پايه پنجم ابتدايي شهر تنکابن به تعداد 910 نفر در سال تحصيلي 90-1389 بوده است و نمونه آماري مشتمل بر دو گروه 25 نفري گواه و آزمايش بود که از ميان کلاس هاي داير پايه پنجم مدارس ابتدايي شهرستان تنکابن به روش نمونه گيري، تصادفي خوشه اي انتخاب شدند. ابزار سنجش، آزمون تن تز، براي اندازه گيري ميزان تربيت هنري در چهار مولفه توليد، نقد، تاريخ هنر و زيباشناسي مورد استفاده قرار گرفت، که پس از تاييد روايي، پايايي آن به وسيله آلفاي کرونباخ به ترتيب توليد هنري 0.81، نقد هنري 0.82، تاريخ هنري 0.83، زيبايي شناسي 0.83 و در کل 0.93 محاسبه شد. براي تحليل داده ها از آمار توصيفي و در بخش آمار استنباطي از آزمون تحليل کواريانس چند متغيره (مانکووا[1]) نرم افزار spss استفاده شده است. آموزش هنر شامل ايجاد و توسعه چهار مهارت توليد، نقد، تاريخ هنري، و زيبايي شناسي در دانش آموزان مي باشد که نتايج حاصل از مانکووا نشان داد که بين پس آزمون تربيت هنري دانش آموزان در حوزه هاي توليد و نقد هنري در دو گروه تفاوت معناداري مشاهده نشد، بنابراين برنامه درسي آموزش هنر ديسيپلين محور در حوزه توليد و نقد هنري بر ميزان تربيت هنري دانش آموزان تاثير ندارد. در حالي که، بين پس آزمون تربيت هنري دانش آموزان در حوزه هاي تاريخ هنري و زيبايي شناسي در دو گروه تفاوت معنادار مشاهده شد، از اين رو برنامه درسي آموزش هنر ديسيپلين محور در حوزه تاريخ هنري و زيبايي شناسي بر تربيت هنري دانش آموزان تاثير دارد. کلید واژه: آموزش هنر ديسيپلين محور(Q1)برنامه درسي(Q2)تربيت هنري(Q2) چارک 1 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک اول تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع خیلی زیاد است. چارک 2 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک دوم تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع زیاد است. چارک 3 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک سوم تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع کم است. چارک 4 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک چهارم تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع خیلی کم است. موضوعات مرتبط: دانشگاهدانشگاه کارآفرینبرنامه ریزی درسیتضمین کیفیت ارجاعات: ندارد مقالات نشریه ای مرتبط: مقايسه رويکرد خلاقيت بين دانش آموزان مدارس عادي و هنرستان ها بر اساس آزمون خلاقيت تورنسطراحي الگوي مطلوب تربيت هنري در دوره ابتدايي جايگاه ابعاد هنري و ساختار محتوايي در کتاب هاي درسي آموزش هنر دوره راهنمايي: گامي در شناخت برنامه درسي مغفولتبيين مفهوم توليد هنري در آموزش هنر (با تاکيد بر تربيت هنري در نهاد آموزش و پرورش)تاثير آموزش با رويکرد تربيت هنري بر فعاليت هاي هنري و مهارت هاي فرآيندي دانش آموزان پايه چهارم ابتدايي مقالات همایشی مرتبط: ارزشیابی برنامه درسی هنر دوره ابتدایی بر اساس رویکرد تربیت هنریآسیب شناسی تربیت هنری در مقطع ابتداییبررسی تاثیر آموزش با رویکرد تربیت هنری بر سبک فعالیت های هنری و مهارت های فرایندی دانش آموزان پایه ششم شهرستان مهابادتربیت هنری و زیبایی شناسی در برنامه درسیسواد هنری در برنامه درسی ویدئوهای مرتبط از مکتبخونه چکیده انگلیسی بازدید یکساله 453 آخرین های بلاگ آموزش جستجوی دقیق در اسکوپوسآموزش اضافه کردن دو محور در ورد و اکسلچگونه جدیدترین مطلب را در گوگل جستجو کنیمیافتن کلمه مترادف انگلیسی در ورد wordتکنیک های جستجو در گوگل: استفاده از عملگر Notتست آنلاین کرونا ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی