برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
 
عنوان مقاله: 

جايگاه مولفه هاي هويت فرهنگي در کتاب هاي ادبيات فارسي (تحليل محتوا)

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* دانشگاه بوعلی سینا، همدان، همدان، ایران
 
چکیده: 

هدف کلي اين پژوهش، تحليل محتواي کتاب هاي درسي ادبيات فارسي دوره متوسطه به منظور تعيين جايگاه مولفه هاي هويت فرهنگي در محتواي اين کتاب هاست. روش پژوهش، کيفي و مبتني بر تحليل محتوا است. جامعه آماري پژوهش را 9 جلد کتاب درسي ادبيات فارسي دوره متوسطه تاليف دفتر برنامه ريزي و تاليف کتب درسي وزارت آموزش و پرورش تشکيل مي دهد. در پژوهش حاضر نمونه گيري صورت نگرفته و حجم نمونه پژوهش برابر با جامعه است. در اين پژوهش براي جمع آوري اطلاعات از فهرست وارسي (Check List) سنجش مولفه هاي هويت فرهنگي استفاده شده است که براي تعيين روايي محتوايي در اختيار چند نفر از متخصصان قرار گرفت و با انجام اصلاحاتي مورد تاييد قرار گرفت. براي تعيين پايايي ابزار و ثبات بين ديدگاه ارزيابان نسبت به مقوله ها از ضريب توافق داوران بر اساس روش کودر ريچاردسون استفاده شد. ضريب پايايي دروني يا ضريب توافق rtt=0.97 تعيين گرديد، که گوياي هماهنگي در خصوص نظام مقوله بندي بين داوران است. براي تجزيه و تحليل سوالات از شاخص هاي آمار توصيفي مانند فراواني، درصد، ميانگين و نمودار استفاده شده است. يافته هاي پژوهش حاکي از آن است که ميزان تاکيد بر تمامي مولفه هاي هويت فرهنگي (Cultural Identity) در کتاب هاي ادبيات فارسي دوره متوسطه يکسان نبوده و بر اساس نتايح تحليل محتوا بيشترين ميزان تاکيد به ترتيب بر مولفه هاي «مفاخرادبي» (Literary elites) و «آثار ماندگار و اسامي ايران» (Masterpieces and Iranian names) و کمترين ميزان تاکيد به ترتيب بر مولفه هاي «خرده فرهنگ ها» (Sub-culture) و «افتخارات ملي و مذهبي» (National and Religious Glories) شده است و «مولفه هاي تاريخي» (Historical components) و «اسطوره ها» (Myths) در جايگاه متوسط قرار دارند به گونه اي که مولفه هاي مفاخر ادبي به تنهايي حدود 47 درصد ومولفه هاي خرده فرهنگ ها کمتر از 1 درصد از اين تاکيد را به خود اختصاص داده اند.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
ارجاعات: 
  • ندارد
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط:  
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 
ارتباط خیلی زیاد ارتباط زیاد مرتبط ارتباط کمتر
 
جهت ارجاع به این مقاله کلیک کنید(Cite).
APA : کپی

پناهی توانا، ص.، و معروفی، ی. (1395). جایگاه مولفه های هویت فرهنگی در کتاب های ادبیات فارسی (تحلیل محتوا). پژوهش در برنامه ریزی درسی (دانش و پژوهش در علوم تربیتی-برنامه ریزی درسی), 13(23 (پیاپی 50)), 89-101. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=297735



Vancouver : کپی

پناهی توانا صادق، معروفی یحیی. جایگاه مولفه های هویت فرهنگی در کتاب های ادبیات فارسی (تحلیل محتوا). پژوهش در برنامه ریزی درسی (دانش و پژوهش در علوم تربیتی-برنامه ریزی درسی). 1395 [cited 2021May11];13(23 (پیاپی 50)):89-101. Available from: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=297735



IEEE : کپی

پناهی توانا، ص.، معروفی، ی.، 1395. جایگاه مولفه های هویت فرهنگی در کتاب های ادبیات فارسی (تحلیل محتوا). پژوهش در برنامه ریزی درسی (دانش و پژوهش در علوم تربیتی-برنامه ریزی درسی), [online] 13(23 (پیاپی 50)), pp.89-101. Available: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=297735.



 

 
بازدید یکساله 599 مباني نظري و تجربي ونداليسم: مروري بر يافته هاي يك تحقيق
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی