مشخصات مقاله عنوان نشریه: جستارهاي زباني اطلاعات شماره: آذر و دي 1395 , دوره 7 , شماره 5 (33) ; از صفحه 269 تا صفحه 291 . عنوان مقاله: مقايسه تاثير القاي موسيقي و تقليد حرکات قصدمند بر افزايش ميانگين تعداد فعل در جمله در کودکان اُتيستيک نویسندگان: يارمند هانيه*, عشايري حسن آدرس: * دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران چکیده: اين پژوهش، از جمله پژوهش هاي ميان رشته اي است که در حوزه هاي علوم شناختي، زبان شناسي باليني، عصب شناسي زبان و آسيب شناسي زبان قرار مي گيرد و در جهت حل مشکلات و اختلالات مربوط به زبان، انجام گرفته است. هدف از اين پژوهش، مقايسه تاثير تحريک سيستم نورون هاي آينه اي از طريق القاي موسيقي و تقليد حرکات قصدمند بر افزايش ميانگين تعداد فعل در جمله در گفتار آزاد کودکان اُتيستيک است. به همين منظور، ابتدا دو پژوهش آزمايشي در 12 جلسه روي دو دختر 6 و 7 ساله اتيستيک به مدت چهار هفته در دانشگاه علوم پزشکي ايران، دانشکده علوم توانبخشي اجرا شد. پس از مشاهده نتايج مثبت و موثر اين دو روش، نمونه هاي ديگر، يعني 6 دختر اتيستيک 5-8 ساله تک زبانه فارسي زبان، به صورت نمونه در دسترس، انتخاب شدند و 42 جلسه در طي چهارده هفته، به صورت سه جلسه 20-30 دقيقه اي در هفته تحت آموزش، قرار گرفتند. آزمودني ها به دو گروه تقسيم شدند، هنگام آموزش تقليد حرکات قصدمند در گروه اول که شامل 3 آزمودني مي شد، موسيقي در کلاس پخش نمي شد (تحريک ديداري و حرکتي)، اما در گروه دوم که شامل 3 آزمودني مي شد، هنگام آموزش تقليد حرکات قصدمند، موسيقي بي کلام پخش مي شد (تحريک ديداري، حرکتي و شنيداري). به منظور ارزيابي شاخص ميانگين تعداد فعل در جمله، گفتار آزمودني ها ، پيش و پس از اجراي مداخله، درحين بازي و مکالمات روزمره ضبط شد، سپس ميانگين تعداد فعل در جمله آن ها اندازه گيري شد. يافته هاي حاصل از پژوهش با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 20 به کمک آزمون تي زوج و آزمون تحليل کواريانس (ANCOVA) مورد تجزيه و تحليل قرار گرفت. نتايج حاکي از آن است که ميانگين تعداد فعل در جمله، به صورت معني داري بعد از دوره آموزشي در هر دو گروه افزايش يافت. علاوه بر افزايش ميانگين تعداد فعل در کل آزمودني ها، ميانگين تعداد فعل در جمله، در گفتار آزمودني هاي گروه دوم نسبت به آزمودني هاي گروه اول تفاوت معني داري داشت. براساس يافته هاي اين پژوهش مي توان گفت تحريک سيستم نورون هاي آينه اي از طريق القاي موسيقي و تقليد حرکات قصدمند تاثير مثبتي بر افزايش ميانگين تعداد فعل در جمله در کودکان اتيستيک دارد. البته گفتني است که تحريک شنيداري- ديداري- حرکتي اين سيستم عصبي، تاثير بيشتري بر پيشرفت وضعيت کلامي اين کودکان دارد. کلید واژه: اُتيسم(Q1)سيستم نورون هاي آينه اي(Q1)القاي موسيقي(Q1)تقليد حرکات قصدمند(Q1) چارک 1 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک اول تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع خیلی زیاد است. چارک 2 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک دوم تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع زیاد است. چارک 3 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک سوم تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع کم است. چارک 4 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک چهارم تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع خیلی کم است. موضوعات مرتبط: - ارجاعات: ندارد مقالات نشریه ای مرتبط: بررسي تاثير تحريک سيستم نورون هاي آينه اي بر رشد مهارت درک دستوري کودکان اوتيستيک 5 تا 8 ساله دختر فارسي زبانساختمان فعل در زبان فارسيبررسي تاثير تحريك سيستم نورونهاي آينه اي، بر رشد مهارتهاي زبان دريافتي، زبان بياني و گفتار كودكان اوتيستيك پنج تا هشت ساله ي دختر فارسي زبانفعل لازم و را در زبان فارسيتعيين و مقايسه ميزان بكارگيري ساخت و ساختمان فعل در كودكان طبيعي 4.5-2 ساله شهر همدان مقالات همایشی مرتبط: تاثیر آموزش موسیقی بر عملکرد شناختی و خلق وخوی کودکانعملکرد بیماران زبان پریش بروکا در تولید و درک فعلفعل امر در زبان فارسیسبک بیان و کاربرد فعل در اشعار مولانامروری بر نقد و تحلیل فعل های مرکب ویدئوهای مرتبط از مکتبخونه چکیده انگلیسی بازدید یکساله 80 آخرین های بلاگ آموزش جستجوی دقیق در اسکوپوسآموزش اضافه کردن دو محور در ورد و اکسلچگونه جدیدترین مطلب را در گوگل جستجو کنیمیافتن کلمه مترادف انگلیسی در ورد wordتکنیک های جستجو در گوگل: استفاده از عملگر Notتست آنلاین کرونا ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی