برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
تابستان 1394 , دوره  9 , شماره  29 ; از صفحه 107 تا صفحه 142 .
 
عنوان مقاله: 

آموزش زبان فارسي به خارجيان در مدرسه المهدي قم، يک الگوي بومي و کارآمد

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* دانشگاه علامه طباطبایی
 
چکیده: 

ابداع روش هاي سهل و سريع فارسي آموزي يکي از راهبردهاي مورد تاکيد نقشه جامع علمي کشور براي گسترش زبان فارسي در جهان است. دستيابي به اين مهم، مستلزم مستندسازي وضع موجود و کشف نقاط قوت و ضعف برنامه هاي آموزش زبان فارسي به خارجيان است. مقاله حاضر، در همين راستا، به مطالعه برنامه درسي و روش تدريس مدرسه المهدي قم، که باسابقه ترين موسسه آموزش زبان فارسي به خارجيان است، پرداخته است. براي اين منظور، يک پرسشنامه محقق ساخته مشتمل بر 137 گويه/سوال طراحي گرديد. اين سوالات، بر اساس مجموعه فنون آموزشي شناخته شده در روش هاي متداول آموزش زبان دوم/خارجي) لارسن فريمن و.... 2011 ( طراحي گرديد هاند و شاخص هايي مثل نقش زبان آموز، نقش معلم، فرآيندهاي آموزشي، جايگاه فرهنگ، نوع بازخورد و نحوه ارزشيابي را نشان مي دهند. پس از مشاهده 60 کلاس آموزشي و ارزيابي هر يک از 137 فن مندرج در پرسشنامه در اين کلاس ها، ميزان کاربرد هر يک از اين فنون در قالب نسخه 19 برنامه SPSS محاسبه گرديد. نتايج اين پژوهش نشان مي دهد که برنامه درسي و روش تدريس مدرسه المهدي قم، با سير تکويني برنامه هاي درسي و روش هاي تدريس همسو است. حذف نسبي دستور در دوره آموزش عمومي اين موسسه، و بازگشت آگاهانه به آموزش دستور در دوره تمهيديه، دقيقا همسو با سير تکويني برنامه هاي درسي است. بعلاوه، آموزش محتوا به زبان فارسي در دوره تمهيديه و بهر هگيري از محتوا براي تقويت توانش زبان فارسي دقيقا همسو با شيو ههايي مثل غرقه سازي (در رويکرد محتوا محور) و آموزش تکليف محور است. تنوع فنون آموزشي در مدرسه المهدي قم حاکي از اين نکته مهم است که در اين مدرسه هم ديدگاه هاي سنتي، مثل روش دستور-ترجمه، رايج هستند و هم ديدگاه هاي نوين. اين تنوع مي تواند يک نقطه قوت منحصربفرد باشد زيرا فارسي آموزان را متناسب با نوع نظام آموزشي حوزه هاي علميه تربيت مي کند.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط:  
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 
ارتباط خیلی زیاد ارتباط زیاد مرتبط ارتباط کمتر
 
ارجاعات: 
  • ثبت نشده است
 
+جهت ارجاع به این مقاله کلیک کنید(Cite).
APA : کپی

صحرایی، ر. (1394). آموزش زبان فارسی به خارجیان در مدرسه المهدی قم, یک الگوی بومی و کارآمد. پژوهش در نظام های آموزشی, 9(29), 107-142. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=297536



Vancouver : کپی

صحرایی رضامراد. آموزش زبان فارسی به خارجیان در مدرسه المهدی قم, یک الگوی بومی و کارآمد. پژوهش در نظام های آموزشی. 1394 [cited 2021May18];9(29):107-142. Available from: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=297536



IEEE : کپی

صحرایی، ر.، 1394. آموزش زبان فارسی به خارجیان در مدرسه المهدی قم, یک الگوی بومی و کارآمد. پژوهش در نظام های آموزشی, [online] 9(29), pp.107-142. Available: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=297536.



 

 
بازدید یکساله 221 مباني نظري و تجربي ونداليسم: مروري بر يافته هاي يك تحقيق
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی