برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
بهار 1394 , دوره  9 , شماره  28 ; از صفحه 151 تا صفحه 177 .
 
عنوان مقاله: 

مطالعه تطبيقي سرفصل برنامه درسي دوره کارشناسي ارشد رشته تکنولوژي آموزشي با تاکيد بر آموزش ويژه در دانشگاه هاي امريکا و ايران

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* گروه تکنولوژی آموزشی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
 
چکیده: 

هدف اين پژوهش، مطالعه تطبيقي تجارب داخلي و بين الملي در خصوص برنامه درسي رشته تکنولوژي آموزشي با تاکيد بر آموزش ويژه و همچنين ارائه راهکارهاي عملي براي طراحي برنامه درسي اين رشته در ايران مي باشد. اين پژوهش يک پيمايش تطبيقي است که مطابق با الگوي بردي انجام گرفته است. بر اساس اين الگو ابتدا اطلاعات مورد نياز درباره دوره هاي کارشناسي ارشد تکنولوژي آموزشي و آموزش ويژه از منابع معتبر گردآوري، تفسير و طبقه بندي شده و در نهايت شباه تها و تفاوت ها مورد بررسي قرار گرفته است. جامعه مورد مطالعه، دانشگاه هاي ايالت متحده امريکا است که از اين ميان نه دانشگاه شامل دانشگاه وايدنر، جرج ميسون، جان هاپکينز، سيتون هال، آزوسا پاسيفيک، لويسويل، وست چستر، و بولينگ گرين به دليل ارائه دوره مشخص در زمينه تکنولوژي آموزشي و آموزش ويژه انتخاب شد. نتايج پژوهش نشان داد با اينکه دانشگاه هاي مورد بررسي عناوين متفاوتي را براي رشته تکنولوژي آموزشي و آموزش ويژه برگزيده اند ولي واحدهاي درسي مختلف ارئه شده توسط آنها را مي توان در چند عنوان خلاصه کرد اين واحدها عبارتند از: 1- روش هاي تحقيق در تکنولوژي آموزشي و آموزش ويژه 2- سنجش و ارزشيابي برنامه هاي آموزش ويژه و فناوري هاي کمکي 3- طراحي و تکنولوژي آموزشي 4- يادگيري الکترونيکي 5-تکنولوژي کمکي 6- مباني آموزش براي افراد با نيازهاي ويژه 7- سمينار يا مباحث جديد در تکنولوژي و آموزش ويژه و 8- مديريت فناوري آموزشي و کمکي در آموزش ويژه. بنابراين توصيه مي شود تا در طراحي برنامه درسي رشته تکنولوژي آموزشي و آموزش ويژه به اين واحدها توجه ويژه شود.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
ارجاعات: 
  • ندارد
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

  بازدید یکساله 194
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی