5 SID.ir | عادات و نگرش هاي خواندن دانشجويان کارشناسي دانشکده روا نشناسي و علوم تربيتي دانشگاه علامه طباطبايي

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
عنوان مقاله: 

عادات و نگرش هاي خواندن دانشجويان کارشناسي دانشکده روا نشناسي و علوم تربيتي دانشگاه علامه طباطبايي

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
 
چکیده: 

پژوهش حاضر از نوع کاربردي و به روش پيمايشي و جامعه پژوهش، کليه دانشجويان کارشناسي دانشکده روان شناسي و علوم تربيتي دانشگاه علامه طباطبايي هستند. با توجه به حجم جامعه آماري (1607 نفر)، گروه نمونه به تعداد 310 نفر بر اساس جدول مورگان و به روش تصادفي ساده انتخاب شده است. ابزار پژوهش، پرسشنامه عادات و نگرش خواندن است. به منظور انجام تحليل هاي آماري از آزمون مان- ويتني و آزمون کروسکال واليس استفاده شده است. يافته هاي پژوهش نشان داد که بيشترين مواد خواندني در بين دانشجويان، کتب درسي و کمترين آن مجله عام هپسند است. همچنين بيشترين مقدار زماني که دانشجويان صرف خواندن م يکنند متعلق به کتب درسي (31 تا 60 دقيقه در روز) است. اينترنت بيشترين مجراي دسترسي به مواد خواندني براي دانشجويان و فروشگاه هاي کتابفروشي کمترين بوده است. همچنين بيشترين مکاني که دانشجويان در آن م يخ وانند، خانه و کمترين، فضاي باز بوده است. بر اساس يافته هاي پژوهش، ترغيب و تشويق از سوي ديگران، بيشترين سهم را در شک لدهي نگرش به خواندن در آزمودني ها دارد و ساير عوامل به ترتيب عبارتند از: لذت و سرگرمي در خواندن، نگراني و سختي و دشواري در خواندن، و چگونگي رويايي با فعاليت خواندن. يافت هها همچنين نشان داد که بين نگرش دانشجويان به خواندن بر حسب جنسيت و رشته هاي تحصيلي تفاوت معنا داري وجود ندارد. با توجه به يافته هاي پژوهش، به نظر م يرسد هدف دانشجويان از خواندن، کسب لذت و سرگرمي نيست و بيشتر براي کسب دانش، به صورت هدفمند تمايل به خواندن کتب درسي دارند.

 
كلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
ارجاعات: 
  • ندارد
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

  بازدید یکساله 103
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی