برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
بهار 1395 , دوره  6 , شماره  22 ; از صفحه 105 تا صفحه 127 .
 
عنوان مقاله: 

مقايسه اثر بخشي بازي درمانگري کودک محور و بازي درمانگري والديني بر کاهش نشانه هاي اختلال هاي بروني سازي شده در کودکان

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* دانشگاه خوارزمی
 
چکیده: 

اختلال هاي بروني سازي شده با مشکلات زيادي همراه بوده و روش هاي متعددي براي درمان کودکان مبتلا به اين اختلال ارايه شده است. پژوهش حاضر باهدف مقايسه اثربخشي بازي درمانگري کودک محور و بازي درمانگري والديني درکاهش مشکلات بروني سازي شده کودکان انجام شد. طرح پژوهش حاضر از نوع سري هاي زماني با چند گروه است. پس از غربالگري اوليه ي 300 کودک 8-7 ساله از دو مدرسه شهر اصفهان، 12 کودک 8-7 ساله (مبتلا به اختلال بروني سازي شده) به شيوه تصادفي چند مرحله اي به عنوان گروه نمونه انتخاب شدند. به منظور تشخيص اين اختلال از دو ابزار فرم سياهه رفتاري کودکآيبرگ (آيبرگ وراس، 1978) و فهرست رفتاري کودک آخنباخ (آخنباخ و رسکورلا، 2001) استفاده شد. اين کودکان به تصادف در دو گروه مداخله بازي درمانگري کودک محور و والديني قرار داده شدند. درگروه بازي درمانگري کودک محور، هرکودک در 16 جلسه بازي درمانگري و درگروه بازي درمانگري والديني، مادران در 8 جلسه درمان گروهي شرکت کردند. مادران کودکان گروه بازي درمانگري کودک محوردر پايان جلسه هاي چهارم، هشتم، دوازدهم و شانزدهم و والدين شرکت کننده در بازي درمانگري والديني در پايان جلسه هاي دوم، چهارم، ششم و هشتم، بارديگر پرسشنامه آخنباخ را تکميل کردند. به منظور تحليل داده ها از تحليل واريانس اندازه گيري هاي مکرر استفاده شد. نتايج نشان مي دهد، بين ميانگين هاي متغيربروني سازي شده در دو گروه بازي درمانگري کودک محور و بازي درمانگري والديني تفاوت معنادار وجود داشت، بدين معنا که روش بازي درمانگري والديني موجب کاهش بيشتر رفتارهاي بروني ساز شده کودکان شده است و اين تفاوت در همه مراحل آزمون قابل مشاهده است. در نتيجه مي توان بازي درمانگري والديني را جايگزين مناسب تري براي بازي درمانگري کودک محور در کاهش مشکلات بروني سازي شده کودکان در نظر گرفت.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
-
 
ارجاعات: 
  • ندارد
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط:  
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 
ارتباط خیلی زیاد ارتباط زیاد مرتبط ارتباط کمتر
 
جهت ارجاع به این مقاله کلیک کنید(Cite).
APA : کپی

آقایی، ا.، و عسگری، ع.، و بیات، م. (1395). مقایسه اثر بخشی بازی درمانگری کودک محور و بازی درمانگری والدینی بر کاهش نشانه های اختلال های برونی سازی شده در کودکان. مطالعات روانشناسی بالینی, 6(22), 105-127. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=297483



Vancouver : کپی

آقایی الهه، عسگری علی، بیات مریم. مقایسه اثر بخشی بازی درمانگری کودک محور و بازی درمانگری والدینی بر کاهش نشانه های اختلال های برونی سازی شده در کودکان. مطالعات روانشناسی بالینی. 1395 [cited 2021May11];6(22):105-127. Available from: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=297483



IEEE : کپی

آقایی، ا.، عسگری، ع.، بیات، م.، 1395. مقایسه اثر بخشی بازی درمانگری کودک محور و بازی درمانگری والدینی بر کاهش نشانه های اختلال های برونی سازی شده در کودکان. مطالعات روانشناسی بالینی, [online] 6(22), pp.105-127. Available: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=297483.



 

 
چکیده انگلیسی بازدید یکساله 226 مباني نظري و تجربي ونداليسم: مروري بر يافته هاي يك تحقيق
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی