برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
تابستان 1395 , دوره  6 , شماره  23 ; از صفحه 113 تا صفحه 132 .
 
عنوان مقاله: 

تاثير آموزش حافظه کاري هيجاني در راهبردهاي تنطيم شناختي هيجان نوجوانان مبتلابه اختلال استرس پس از ضربه

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* دانشگاه شهید مدنی آذربایجان
 
چکیده: 

هدف اين پژوهش بررسي تاثير آموزش حافظه کاري هيجاني در راهبردهاي تنطيم شناختي هيجان نوجوانان مبتلابه اختلال استرس پس از ضربه بود. براي اين منظور، 5 نفر نوجوان (3 دختر و 2 پسر) از يکي از مراکز نگهداري کودکان کار در شهر کرج با استفاده از ابزارهاي تشخيصي (مصاحبه باليني ساختاريافته و مقياس تاثير رويداد (ويس و مارمر، 1997) و به صورت داوطلبانه انتخاب شدند. افراد انتخاب شده به صورت انفرادي، طي 20 جلسه تحت آموزش حافظه کاري هيجاني قرار گرفتند و همه افراد در سه مرحله (قبل از آموزش، پس از آموزش و 2 ماه پيگيري) به وسيله پرسشنامه راهبردهاي نظم جويي شناختي هيجان ارزيابي شدند. براي تجزيه تحليل داده ها از تحليل واريانس با اندازه گيري مکرر و آزمون تعقيبي بون فرني استفاده شد. نتايج تجزيه وتحليل داده ها بيانگر اين بود که آموزش حافظه کاري هيجاني منجر به بهبود راهبردهاي سازگارانه تنظيم شناختي هيجان در مولفه تمرکز مجدد بر برنامه ريزي و ارزيابي مجدد مثبت در آزمودني ها و همچنين کاهش راهبردهاي ناسازگارانه تنظيم شناختي هيجان در مولفه هاي ملامت خويشتن، ملامت ديگران و فاجعه سازي آزمودني ها از مرحله پيش آزمون تا پس آزمون و پيگيري شده است. با توجه به نتايج پژوهش حاضر، مي توان گفت آموزش حافظه کاري هيجاني، گزينه مناسبي براي بهبود راهبردهاي تنظيم شناختي هيجان در نوجوانان مبتلابه اختلال استرس پس از ضربه مي باشد.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
ارجاعات: 
  • ندارد
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

 
چکیده انگلیسی بازدید یکساله 82 مباني نظري و تجربي ونداليسم: مروري بر يافته هاي يك تحقيق
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی