مشخصات مقاله عنوان نشریه: مطالعات روانشناسي باليني اطلاعات شماره: تابستان 1395 , دوره 6 , شماره 23 ; از صفحه 113 تا صفحه 132 . عنوان مقاله: تاثير آموزش حافظه کاري هيجاني در راهبردهاي تنطيم شناختي هيجان نوجوانان مبتلابه اختلال استرس پس از ضربه نویسندگان: صميمي زبير*, حسني جعفر آدرس: * دانشگاه شهید مدنی آذربایجان چکیده: هدف اين پژوهش بررسي تاثير آموزش حافظه کاري هيجاني در راهبردهاي تنطيم شناختي هيجان نوجوانان مبتلابه اختلال استرس پس از ضربه بود. براي اين منظور، 5 نفر نوجوان (3 دختر و 2 پسر) از يکي از مراکز نگهداري کودکان کار در شهر کرج با استفاده از ابزارهاي تشخيصي (مصاحبه باليني ساختاريافته و مقياس تاثير رويداد (ويس و مارمر، 1997) و به صورت داوطلبانه انتخاب شدند. افراد انتخاب شده به صورت انفرادي، طي 20 جلسه تحت آموزش حافظه کاري هيجاني قرار گرفتند و همه افراد در سه مرحله (قبل از آموزش، پس از آموزش و 2 ماه پيگيري) به وسيله پرسشنامه راهبردهاي نظم جويي شناختي هيجان ارزيابي شدند. براي تجزيه تحليل داده ها از تحليل واريانس با اندازه گيري مکرر و آزمون تعقيبي بون فرني استفاده شد. نتايج تجزيه وتحليل داده ها بيانگر اين بود که آموزش حافظه کاري هيجاني منجر به بهبود راهبردهاي سازگارانه تنظيم شناختي هيجان در مولفه تمرکز مجدد بر برنامه ريزي و ارزيابي مجدد مثبت در آزمودني ها و همچنين کاهش راهبردهاي ناسازگارانه تنظيم شناختي هيجان در مولفه هاي ملامت خويشتن، ملامت ديگران و فاجعه سازي آزمودني ها از مرحله پيش آزمون تا پس آزمون و پيگيري شده است. با توجه به نتايج پژوهش حاضر، مي توان گفت آموزش حافظه کاري هيجاني، گزينه مناسبي براي بهبود راهبردهاي تنظيم شناختي هيجان در نوجوانان مبتلابه اختلال استرس پس از ضربه مي باشد. کلید واژه: اختلال استرس پس از ضربه(Q2)راهبردهاي تنظيم شناختي هيجان(Q2)حافظه کاري هيجاني(Q1) چارک 1 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک اول تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع خیلی زیاد است. چارک 2 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک دوم تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع زیاد است. چارک 3 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک سوم تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع کم است. چارک 4 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک چهارم تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع خیلی کم است. موضوعات مرتبط: ضایعه نخاعیSF-36درمان مبتنی بر پذیرش و تعهداختلال استرس پس از سانحهنشخوار فکریدرمان شناختی رفتاریمانیاهمبودی ارجاعات: ندارد مقالات نشریه ای مرتبط: اثربخشي آموزش حافظه کاري هيجاني در توانايي مهار عواطف نوجوانان مبتلا به اختلال تنيدگي پس ضربه ايتاثير آموزش حافظه کاري هيجاني بر کنترل شناختي نوجوانان مبتلا به اختلال استرس پس از سانحهاثربخشي آموزش گروهي هوش هيجاني بر تنظيم شناختي هيجان در دانش آموزان قرباني سوء رفتار هيجاني والديناثربخشي آموزش مديريت حافظه هيجاني بر راهبردهاي تنظيم شناختي هيجانتاثير آموزش حافظه کاري هيجاني برکنش هاي اجرايي نوجوانان مبتلا به اختلال تنيدگي پس ضربه اي مقالات همایشی مرتبط: ناگویی هیجانی و راهبردهای تنظیم هیجان در بیماران جسمانی سازی و اضطرابیتنظیم هیجان در افراد مبتلا به اختلال شخصیت مرزی و اختلالات طیف دوقطبی (به جز نوع I)راهبردهای تنظیم شناختی هیجان و رضایت زناشویی در دانشجویان متاهلنقش راهبردهای تنظیم شناختی هیجان در پیش بینی عملکرد اجتماعی دانشجویان دخترپیش بینی سازگاری زناشویی بر اساس راهبردهای تنظیم شناختی هیجان در والدین دارای فرزند مبتلا به بیماری مزمن اهواز ویدئوهای مرتبط از مکتبخونه چکیده انگلیسی بازدید یکساله 82 آخرین های بلاگ آموزش جستجوی دقیق در اسکوپوسآموزش اضافه کردن دو محور در ورد و اکسلچگونه جدیدترین مطلب را در گوگل جستجو کنیمیافتن کلمه مترادف انگلیسی در ورد wordتکنیک های جستجو در گوگل: استفاده از عملگر Notتست آنلاین کرونا ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی