3 SID.ir | چالش آموزش علوم انساني در دانشگاه هاي ايران: يک مطالعه کيفي

مشخصات مقاله

 
عنوان مقاله: 

چالش آموزش علوم انساني در دانشگاه هاي ايران: يک مطالعه کيفي

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* دانشگاه تربيت مدرس
 
چکیده: 

هدف اين پژوهش، کشف و شناسايي چالش ها و مشکلات موجود در فرايند آموزش رشته هاي علوم انساني در دانشگاه هاي ايران مي باشد. اين پژوهش از حيث معرفت شناختي و روش شناختي، داراي رويکردي کيفي است. براي جمع آوري داده ها از مصاحبه هاي عميق کيفي و تکنيک KII (مصاحبه با افراد مطلع کليدي) با استادان برجسته و داراي صلاحيت در پانزده رشته منتخب حوزه علوم انساني استفاده شده است. نتايج اين پژوهش نشان مي دهد که چالش هاي آموزش رشته هاي علوم انساني در ايران عبارت اند از، چالش هاي محيطي و بومي، چالش هاي زباني، سياسي، ايدئولوژيک، اجتماعي، چالش هاي نهادي و فرهنگي. از ديگر يافته هاي پژوهش مي توان به ضعف بنيه نظري آموزش دانشگاهي و علوم انساني اشاره کرد. مشکلات عمده ديگر عبارت اند از، نبود سيستم ارزشيابي دقيق از تدريس استادان و نيز عدم توجه لازم و کافي به رشته هاي علوم انساني در سطح سياست گذاري، عدم توجه به شرايط بوم شناختي، وابستگي کامل رشته هاي علوم انساني به نهادهاي سياستگذار و نيز سطحي نگري به مقوله تدريس و بالاخره عدم توجه به تفاوت هاي فردي.

 
كلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
ارجاعات: 
  • ندارد
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

  بازدید یکساله 293
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی