برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
پاييز 1394 , دوره  5 , شماره  20 ; از صفحه 161 تا صفحه 185 .
 
عنوان مقاله: 

اثربخشي آموزش کارکردهاي اجرايي بر مهارت هاي اجتماعي و ارتباطي کودکان طيف اتيسم

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
 
چکیده: 
پژوهش حاضر با هدف بررسي اثربخشي آموزش کارکردهاي اجرايي بر مهارت هاي اجتماعي و ارتباطي کودکان طيف اتيسم انجام شد. پژوهش حاضر به لحاظ هدف، بنيادي و از نظرگردآوري داده ها، شبه آزمايشي با طرح پيش آزمون، پس آزمون و پيگيري با گروه کنترل هست. جامعه آماري پژوهش حاضر کليه کودکان طيف اتيسم با عملکرد بالا سنين 12-6 سال مي باشند. از جامعه آماري مورد نظر تعداد 10 کودک مبتلا به اختلال طيف اتيسم با عملکرد بالا با استفاده از ويرايش چهارم آزمون هوشي وکسلر و پرسشنامه غربالگري درخودماندگي با عملکرد بالا و آسپرگر از کلينيک ذهن زيبا به صورت در دسترس انتخاب و به صورت جايگزيني تصادفي در دو گروه 5 نفره آزمايش و کنترل قرار گرفتند. گروه آزمايش برنامه درماني را در قالب پانزده جلسه دريافت کرد و گروه کنترل برنامه عادي خود را پيگيري نمود. مهارت هاي اجتماعي و ارتباطي با استفاده از فهرست ارزشيابي درخودماندگي ارزيابي و داده ها با روش اندازه گيري هاي مکرر مورد تحليل قرار گرفت.نتايج پژوهش نشان داد که تفاوت معناداري ميان مهارت هاي اجتماعي و ارتباطي کودکان گروه آزمايش و گروه کنترل در پس آزمون و پيگري وجود دارد. در نتيجه اين روش مي تواند به عنوان يک مداخله در کاهش نشانگان باليني کودکان طيف اتيسم مورد استفاده قرار گيرد.
 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط:  
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 
مقالات بین المللی مرتبط: 
 
ارتباط خیلی زیاد ارتباط زیاد مرتبط ارتباط کمتر
 
ارجاعات: 
  • ثبت نشده است
 
استنادات: 
  • ثبت نشده است
 
+جهت ارجاع به این مقاله کلیک کنید(Cite).
APA : کپی

هاشمی رزینی، ه.، و کرم پور، م. (1394). اثربخشی آموزش کارکردهای اجرایی بر مهارت های اجتماعی و ارتباطی کودکان طیف اتیسم. مطالعات روانشناسی بالینی, 5(20), 161-185. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=297206



Vancouver : کپی

هاشمی رزینی هادی، کرم پور مینو. اثربخشی آموزش کارکردهای اجرایی بر مهارت های اجتماعی و ارتباطی کودکان طیف اتیسم. مطالعات روانشناسی بالینی. 1394 [cited 2022January22];5(20):161-185. Available from: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=297206



IEEE : کپی

هاشمی رزینی، ه.، کرم پور، م.، 1394. اثربخشی آموزش کارکردهای اجرایی بر مهارت های اجتماعی و ارتباطی کودکان طیف اتیسم. مطالعات روانشناسی بالینی, [online] 5(20), pp.161-185. Available: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=297206.



 

 
چکیده انگلیسی بازدید یکساله 329 مباني نظري و تجربي ونداليسم: مروري بر يافته هاي يك تحقيق
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی