برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
زمستان 1395 , دوره  7 , شماره  25 ; از صفحه 31 تا صفحه 55 .
 
عنوان مقاله: 

آموزش بازداري پاسخ، توانايي برنامه ريزي و سرعت پردازش به کودکان مبتلا به اختلال نارسايي توجه/ بيش فعالي: مقايسه رويکرد توانبخشي شناختي- حرکتي با دارودرماني

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* دانشگاه سمنان
 
چکیده: 

اختلال نارسايي توجه/ بيش فعالي به عنوان يک اختلال عصبي- رشدي، علاوه بر نشانه هاي رفتاري خاص با نقص در کارکردهاي شناختي همراه است. پژوهش حاضر با هدف مقايسه ي اثربخشي دو رويکرد توانبخشي شناختي- حرکتي و دارو درماني در بهبود کارکردهاي اجرايي کودکان مبتلا به اختلال نارسايي توجه/ بيش فعالي انجام شد. اين يک مطالعه نيمه آزمايشي با سنجش هاي پس آزمون و پيگيري بود که در يک طرح يک سر کور سه گروه را با هم مقايسه مي کرد. 48 کودک مبتلا به اختلال نارسايي توجه/ بيش فعالي به شيوه نمونه گيري ملاکي انتخاب و بر اساس شدت اختلال همتا شده و به طور تصادفي به سه گروه توانبخشي شناختي- حرکتي (16 نفر)، دارو درماني (16 نفر) و کنترل فعال (16 نفر) گمارده شدند. تمام شرکت کنندگان توسط فرم کوتاه سه خردآزموني هوش وکسلر کودکان- تجديدنظرشده و آزمون هاي رنگ- واژه استروپ، برج لندن و رمزنويسي وکسلر مورد آزمون قرار گرفتند و والدين آن ها، اين کودکان را با پرسشنامه علائم مرضي کودک- (CSI-4) 4رتبه بندي نمودند. داده ها با استفاده از تحليل ورايانس چند متغيري و آزمون هاي تي وابسته با تصحيح بن فروني به عنوان آزمون هاي تعقيبي، تحليل شدند. توانبخشي شناختي حرکتي به طور معناداري منجر به تغييرات موثر و پايدار در عملکرد آزمودني ها در مولفه هاي کارکرد اجرايي اعم از بازداري پاسخ، برنامه ريزي و سرعت پردازش شد و تنها در مولفه سرعت پردازش، تغييرات ايجاده شده در مرحله پيگيري افت معنادار به سطوح پايين تر را نشان داد. بعلاوه، با وجود عملکرد بهتر کودکان گروه توانبخشي شناختي- حرکتي نسبت به گروه دارودرماني، تغييرات ايجاد شده به لحاظ آماري معنادار نبود. به طور کلي اين يافته ها بيانگر آن بود که توانبخشي شناختي- حرکتي رويکرد اثربخشي در درمان اختلال نارسايي توجه/ بيش فعالي است و مي توان از آن به عنوان يک فن درماني مکمل دارودرماني استفاده کرد.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط:  
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 
ارتباط خیلی زیاد ارتباط زیاد مرتبط ارتباط کمتر
 
ارجاعات: 
  • ثبت نشده است
 
+جهت ارجاع به این مقاله کلیک کنید(Cite).
APA : کپی

اعظمی، س.، و طالع پسند، س.، و نظیفی، م.، و رحیمیان بوگر، ا. (1395). آموزش بازداری پاسخ, توانایی برنامه ریزی و سرعت پردازش به کودکان مبتلا به اختلال نارسایی توجه/ بیش فعالی: مقایسه رویکرد توانبخشی شناختی- حرکتی با دارودرمانی. مطالعات روانشناسی بالینی, 7(25), 31-55. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=297176



Vancouver : کپی

اعظمی سعید، طالع پسند سیاوش، نظیفی مرتضی، رحیمیان بوگر اسحاق. آموزش بازداری پاسخ, توانایی برنامه ریزی و سرعت پردازش به کودکان مبتلا به اختلال نارسایی توجه/ بیش فعالی: مقایسه رویکرد توانبخشی شناختی- حرکتی با دارودرمانی. مطالعات روانشناسی بالینی. 1395 [cited 2021May18];7(25):31-55. Available from: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=297176



IEEE : کپی

اعظمی، س.، طالع پسند، س.، نظیفی، م.، رحیمیان بوگر، ا.، 1395. آموزش بازداری پاسخ, توانایی برنامه ریزی و سرعت پردازش به کودکان مبتلا به اختلال نارسایی توجه/ بیش فعالی: مقایسه رویکرد توانبخشی شناختی- حرکتی با دارودرمانی. مطالعات روانشناسی بالینی, [online] 7(25), pp.31-55. Available: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=297176.



 

 
چکیده انگلیسی بازدید یکساله 323 مباني نظري و تجربي ونداليسم: مروري بر يافته هاي يك تحقيق
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی