5 SID.ir | بررسي ميزان خودبهسازي رهبري مديران مدارس و ارتباط آن با عوامل انگيزشي و مهارت هاي خودتنظيمي

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
عنوان مقاله: 
بررسي ميزان خودبهسازي رهبري مديران مدارس و ارتباط آن با عوامل انگيزشي و مهارت هاي خودتنظيمي
 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* دانشگاه كردستان
 
چکیده: 

هدف اين پژوهش تعيين رابطه بين عوامل انگيزشي، مهارت هاي خودتنظيمي و متغيرهاي جمعيت شناختي با ميزان گرايش مديران مدارس متوسطه به خودبهسازي رهبري بود. جامعه تحقيق کليه مديران مدارس متوسطه (دخترانه و پسرانه) شهر سنندج بودند که از آنان نمونه اي 105 نفره در پژوهش شرکت داشتند. داده ها با استفاده از يک پرسشنامه 60 گويه اي متشکل از مقياس هاي (درگيري شغلي، منبع کنترل، تعهد سازماني، خودکارآمدي و فراشناخت) جمع آوري گرديدند. پايايي مقياس ها با روش آلفاي کرانباخ تاييد گرديد. نتايج نشان داد که گرايش به خودبهسازي رهبري در ميان مديران مدارس انتخابي به گونه اي معني دار، بالاتر از حدمتوسط بود. در خصوص تاثير متغيرهاي جمعيت شناختي يافته ها گوياي آن بود که مديران مدارس از لحاظ ميزان گرايش به خود بهسازي رهبري با توجه به جنسيت و تجربه مديريتي شان تفاوت معناداري داشتند. گرايش مديران زن به طور معناداري بالاتر از مديران مرد بود و هم چنين مديران تازهکار در مقايسه با مديران باسابقه، گرايش بيشتري به انجام خودبهسازي رهبري داشتند. رابطه بين سطح عوامل انگيزشي (منبع کنترل، تعهد سازماني و درگيري شغلي) و مهارت هاي خودتنظيمي (فراشناخت و خودکارآمدي) با ميزان گرايش به خودبهسازي رهبري مديران مدارس معني دار بود. در مجموع، مدل پيشنهادي خودبهسازي رهبري در ميان مديران مدارس متوسطه تاييد گرديد.

 
كلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
ارجاعات: 
  • ندارد
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

  چکیده انگلیسی بازدید یکساله 252
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی