برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
پاييز 1395 , دوره  6 , شماره  24 ; از صفحه 153 تا صفحه 173 .
 
عنوان مقاله: 

اثربخشي برنامه درمانگري کندال بر بهبود نظم جويي شناختي هيجاني کودکان مبتلا به اختلال هاي اضطرابي

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* دانشگاه فردوسی مشهد
 
چکیده: 

اختلال هاي اضطرابي، اختلال هاي شايع رواني هستند که کودکان تجربه مي کنند به گونه اي که تحول شناختي، اجتماعي و هيجاني کودک را مختل مي کنند. شيوع بالا و ايجاد پيامدهاي منفي درازمدت بر تحول کودکان، نياز به درمان موثر را برجسته مي کند. پژوهش حاضر با هدف بررسي اثربخشي آموزش برنامه درمانگري کندال بر بهبود نظم جويي شناختي هيجان کودکان مبتلا به اختلال هاي اضطرابي انجام شد. اين پژوهش شبه آزمايشي با طرح پيش آزمون، پس آزمون با گروه کنترل انجام شد. بر اساس نمونه گيري هدفمند 22 دانش آموز دختر و پسر با تشخيص اختلال هاي اضطرابي در دامنه سني 8-13 سال انتخاب و به طور تصادفي در دو گروه کنترل و آزمايشي قرار داده شدند. ارزيابي با استفاده از مقياس اضطراب چند بعدي MASC، فرم والد و معلم آچنباخ، مقياس نظم جويي شناختي هيجان فرم کودکان انجام شد. گروه آزمايش در 16 جلسه درمان انفرادي شرکت کردند و گروه کنترل در فهرست انتظار قرار گرفتند. داده ها با استفاده از نرم افزار اس پي اس اس و به روش تحليل کوواريانس تک متغيري و چند متغيري تحليل گرديد. تحليل نتايج نشان داد که ميانگين نمرات راهبردهاي ناسازگارانه نظم جويي شناختي هيجان در گروه آزمايش در مرحله پس آزمون، نسبت به گروه کنترل به طور معناداري کاهش يافت (P<0.05) و آزمودني هاي گروه آزمايش در مقايسه با گروه کنترل از راهبردهاي سازگارانه نظم جويي شناختي هيجان به طور معناداري بيشتر استفاده کردند (P<0.05). نتايج اين پژوهش نشان داد که برنامه درمانگري کندال (COPING CAT) مي تواند در بهبود نشانه هاي نظم جويي شناختي هيجان کودکان مبتلا به اختلال هاي اضطرابي موثر باشد و کاربردهاي باليني در پيگيري و درمان مشکلات اضطرابي کودکان داشته باشد.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
-
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط:  
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 
ارتباط خیلی زیاد ارتباط زیاد مرتبط ارتباط کمتر
 
ارجاعات: 
  • ثبت نشده است
 
+جهت ارجاع به این مقاله کلیک کنید(Cite).
APA : کپی

علی زاده بیرجندی، ز.، و مشهدی، ع.، و طبیبی، ز. (1395). اثربخشی برنامه درمانگری کندال بر بهبود نظم جویی شناختی هیجانی کودکان مبتلا به اختلال های اضطرابی. مطالعات روانشناسی بالینی, 6(24), 153-173. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=297129



Vancouver : کپی

علی زاده بیرجندی زهرا، مشهدی علی، طبیبی زهرا. اثربخشی برنامه درمانگری کندال بر بهبود نظم جویی شناختی هیجانی کودکان مبتلا به اختلال های اضطرابی. مطالعات روانشناسی بالینی. 1395 [cited 2021May16];6(24):153-173. Available from: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=297129



IEEE : کپی

علی زاده بیرجندی، ز.، مشهدی، ع.، طبیبی، ز.، 1395. اثربخشی برنامه درمانگری کندال بر بهبود نظم جویی شناختی هیجانی کودکان مبتلا به اختلال های اضطرابی. مطالعات روانشناسی بالینی, [online] 6(24), pp.153-173. Available: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=297129.



 

 
چکیده انگلیسی بازدید یکساله 0 مباني نظري و تجربي ونداليسم: مروري بر يافته هاي يك تحقيق
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی