برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
پاييز 1395 , دوره  6 , شماره  24 ; از صفحه 135 تا صفحه 152 .
 
عنوان مقاله: 

تاثير روش درمان تن آرامي گروهي بر کاهش اختلال اضطراب جدايي دانش آموزان

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
*
 
چکیده: 

اضطراب جدايي پريشاني کودک است هنگامي که او در تجربه جدايي و يا پيش بيني جدايي از سرپرست خود مي باشد. تشخيص اختلال اضطراب جدايي در دوران کودکي از نظر خطر سلامت روان در سراسر عمر قابل توجه است. هدف پژوهشگر از انجام پژوهش حاضر، تعيين اثربخشي روش تن آرامي گروهي بر کاهش علائم اختلال اضطراب جدايي دانش آموزان پايه اول ابتدايي بود. به همين منظور از طرح پژوهش شبه آزمايشي پيش آزمون- پس آزمون با گروه گواه استفاده شد. يک ماه بعد از پايان جلسات مداخله، مرحله ي پيگيري انجام شد. جامعه تحقيق را دانش آموزان دختر پايه اول ابتدايي مبتلا به اختلال اضطراب جدايي شهر سمنان تشکيل دادند. اعضاي نمونه شامل 24 نفر بودند که با روش نمونه گيري هدفمند و بر اساس پنجمين ويرايش راهنماي تشخيصي و آماري اختلالات رواني (DSM-5) داراي اختلال اضطراب جدايي تشخيص داده شدند و پس از کسب رضايت والدين براي شرکت در جلسات تن آرامي گروهي به صورت تصادفي در دو گروه آزمايش و گواه گمارش شدند. سپس مداخله ي تن آرامي گروهي که بر اساس تئوري آرميدگي جکوبسون و به شکلي بازي گونه تدوين شده بود در ده جلسه براي گروه آزمايش اجرا گرديد. به منظور تجزيه و تحليل داده ها از آمار توصيفي و براي آزمون فرضيه پژوهش از آزمون تحليل واريانس آميخته دو طرفه استفاده شد. يافته ها حاکي از اين بود که درمان تن آرامي گروهي بر کاهش نشانه هاي اختلال اضطراب جدايي دانش آموزان مقطع ابتدايي در دو گروه آزمايش و گواه اثربخش است. با توجه به يافته ها مي توان نتيجه گرفت که مداخله ي تن آرامي گروهي در بهبود نشانه هاي اضطراب جدايي دانش آموزان موثر است. بنابراين، به منظور مقابله با اختلال اضطراب جدايي کودکان، درمان تن آرامي گروهي پيشنهاد مي شود.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط:  
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 
ارتباط خیلی زیاد ارتباط زیاد مرتبط ارتباط کمتر
 
ارجاعات: 
  • ثبت نشده است
 
+جهت ارجاع به این مقاله کلیک کنید(Cite).
APA : کپی

تشکری، ز.، و کاظمی، ف.، و هاشمی آذر، ژ. (1395). تاثیر روش درمان تن آرامی گروهی بر کاهش اختلال اضطراب جدایی دانش آموزان. مطالعات روانشناسی بالینی, 6(24), 135-152. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=297126



Vancouver : کپی

تشکری زینب، کاظمی فرنگیس، هاشمی آذر ژانت. تاثیر روش درمان تن آرامی گروهی بر کاهش اختلال اضطراب جدایی دانش آموزان. مطالعات روانشناسی بالینی. 1395 [cited 2021May16];6(24):135-152. Available from: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=297126



IEEE : کپی

تشکری، ز.، کاظمی، ف.، هاشمی آذر، ژ.، 1395. تاثیر روش درمان تن آرامی گروهی بر کاهش اختلال اضطراب جدایی دانش آموزان. مطالعات روانشناسی بالینی, [online] 6(24), pp.135-152. Available: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=297126.



 

 
چکیده انگلیسی بازدید یکساله 239 مباني نظري و تجربي ونداليسم: مروري بر يافته هاي يك تحقيق
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی